کد خبر : 61924

زمان تصمیم گیری در مورد عرضه خودرو در بورس / ابهام قیمت پایه خودرو

زمان تصمیم گیری در مورد عرضه خودرو در بورس / ابهام قیمت پایه خودرو

برخلاف برخی اخبار منتشر شده در هفته های گذشته، عرضه خودرو در بورس کالا و این مدل عرضه خودرو به بازار هنوز در جلسه کمیسیون صنایع مجلس نهایی نشده است. تصمیمی که در صورت تبدیل شدن به قانون می تواند روند قیمت خودرو در کارخانه را به طور کامل تغییر دهد.

به گزارش خودروتک، عرضه خودرو در بورس باتوجه به کمتر بودن میزان عرضه خودرو از تقاضای آن جدیدترین راهکاری است که برای ایجاد تعادل در این بازار مطرح شده است. راهکاری که از همان ابتدا موافقان و مخالفان خودش را داشته است.

عرضه خودرو در بورس کالا بخشی از طرح ساماندهی خودرو است که این بخش آن برای مردم از اهمیت خاصی برخوردار است. عرضه خودرو در بورس و قیمت گذاری آن در جلسه این هفته کمیسیون صنایع مطرح شد اما نمایندگان به جمع بندی نهایی نرسیدند. حال قرار است این موضوعات در جلسه هفته آینده کمیسیون صنایع مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گیرد.

یکی از مسائل مورد مناقشه در خصوص عرضه خودرو در بورس، عرضه با قیمت پایه است. چیزی که از نظر مخالفان با روح حاکم بر معاملات در بورس مغایرت دارد. تعیین قیمت پایه برای کالای عرضه شده در بورس در مواردی که به فرض تقاضا وجود نداشته باشد خود به مانعی برای کاهش قیمت تبدیل می شود.

علی جدی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو پس از ارجاع از جلسه علنی در این کمیسیون،گفت: پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه کمیسیون یک جلسه برای تعیین تکلیف و بررسی این طرح و به ویژه تصمیم گیری درباره عرضه خودرو در بورس برگزار کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه اعضای کمیسیون پیرامون ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو و اصلاح آن که درباره نحوه عرضه و قیمت گذاری خودرو است، گفت‌وگو کردند اما به جمع بندی نهایی نرسیدند که مقرر شد در این باره در جلسه بعدی یعنی پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه تصمیم گیری شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد:پس از اصلاح ماده 4، طح ساماندهی صنعت خودرو و تصویب آن در کمیسیون ، طرح برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

به گزارش تسنیم، بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو به منظور تامین نظر شورای نگهبان در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز(یکشنبه 22 فروردین) قرار داشت که در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارجاع شده بود.

بر اساس اصلاحاتی که بر روی ماده 4 این طرح از سوی کمیسیون به منظور تامین نظر شورای نگهبان انجام شده بود؛ خودروسازان مکلف بودند تا در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه شده، انواع خودروی تعیین شده توسط شورای رقابت را در محدوده زمانی که این شورا معین می‌کند صرفاً از طریق بورس کالا در چهارچوب ضوابط معینی به بازار عرضه کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها