کد خبر : 61887

بازگشت خودروسازان خارجی؛ فرصت ما یا فرصت آنها؟

بازگشت خودروسازان خارجی؛ فرصت ما یا فرصت آنها؟

سنجش کلی نشان می‌دهد که در درازمدت به دلیل شرایط سینوسی نمی‌توان همکاری درازمدت را پیش‌بینی کرد بنابراین ایران در شرایطی نیست که شرایط تضمین‌شده‌ای برای آینده به آن‌ها بدهد بنابراین لازم است آن‌ها نسبت به سنجش دغدغه‌های پیش رو اقدام کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران ، محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران  با تشریح سه دلیل همکاری موقت خارجی‌ها در صنعت خودرو اظهار کرد: در عرصه تجارت مهم‌ترین اصل منفعت بوده و مذهب، ایده و عقیده منافع حداکثر را قربانی منافع حداقل می‌کند و شرکای خارجی صنعت خودرو نیز منفعت خود را در این موضوع دیده و از ایران خارج شدند.

وی با اشاره به احتیاط شرکت‌های خارجی در بازگشت دوباره به ایران در صورت رفع تحریم‌های صنعت خودرو افزود: بدون شک به دلیل شرایط سینوسی ایران در صورت پهن کردن فرش قرمز برای خارجی‌ها، این شرکت‌ها بازهم به‌راحتی وارد ایران نمی‌شوند چراکه شرایط برای آن‌ها دوامی نداشته و درازمدت نیست که این وضعیت نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع دیده می‌شود.

جلال پور ادامه داد: به‌طورکلی سه دلیل را باید در جدایی شرکای خارجی از صنعت خودرو کشور در نظر گرفت نخست آن‌که در دنیا تجارت اصل، انتفاع است و روابط آرمانی، فرهنگی و روابط بین‌الملل در آن دخیل نیست و انتفاع در کفه ترازو سنجیده می‌شود و بدون شک شرکت‌های بزرگ دیگری به‌جز پژو و رنو و دیگر مجموعه‌ها نیز همین رفتار را خواهند داشت.

رئیس سابق اتاق ایران افزود: سنجش کلی نشان می‌دهد که در درازمدت به دلیل شرایط سینوسی نمی‌توان همکاری درازمدت را پیش‌بینی کرد بنابراین ایران در شرایطی نیست که شرایط تضمین‌شده‌ای برای آینده به آن‌ها بدهد بنابراین لازم است آن‌ها نسبت به سنجش دغدغه‌های پیش رو اقدام کنند.

به گفته وی، نکته پایانی این‌که گزینش برخی از شرکا و رد کردن برخی از آن‌ها به وضعیت داخلی و همچنین آینده صنعت و سرمایه‌گذاری کلان بازمی‌گردد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در همکاری دوباره با شرکای خارجی در صنعت خودرو سه اصل اساسی مدنظر قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که حتی با پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها، شاهد حضور دوباره آن‌ها باشیم.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها