کد خبر : 61844

قیمت خودرو 1400 امروز مشخص می شود؟

قیمت خودرو 1400 امروز مشخص می شود؟

امروز اعضای شورای رقابت بار دیگر دور هم جمع می‌شوند تا بلکه بتوانند کار نیمه‌تمام هفته گذشته خود را در ارتباط با قیمت خودرو به سرانجام برسانند.جلسه هفته گذشته شورای رقابت بدون حصول نتیجه‌ای در ارتباط با قیمت خودرو بی‌نتیجه ماند و خودروسازان امیدوارند جلسه امروز به صدور مجوز برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو ختم شود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، خودروسازان بعد از دریافت سه مجوز افزایش قیمت تا پاییز سال گذشته، در دریافت مجوز زمستانه ناکام ماندند و حالا آنها سال ۱۴۰۰ را با این امید آغاز کردند که بتوانند در بهار، طلسم زمستانی دریافت مجوز افزایش قیمت را بشکنند.

به نظر می‌رسد مدیران خودروساز تا زمانی که این مجوز را دریافت نکنند موانع را از مسیر عرضه محصولات تولیدی خود به بازار بر نخواهند داشت.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در حال حاضر شرکت‌های خودروساز عرضه قطره‌چکانی را در دستور کار قرار داده‌اند تا بلکه  قیمت‌گذاری سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شود. بررسی طرح‌های فروش دو خودروساز در ۱۴۰۰ نیز به نوعی مهر تاییدی است بر این استراتژی خودروسازان. طی بیش از ۴۰ روزی که از سال‌جاری می‌گذرد تنها ایران‌خودرو یک فروش فوق‌العاده را در تعطیلات نوروز برگزار کرده است.

آبی‌های جاده مخصوص یک پیش‌فروش نیز با موعد تحویل یک‌ساله اواخر فروردین‌ماه انجام دادند. در شرایطی که ایران‌خودرو بر خلاف سال گذشته به صورت محدود طرح‌های فروش خود را اجرایی کرده است، شاهد هستیم دیگر خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا هیچ طرح فروشی را چه به صورت فروش فوق‌العاده و چه به صورت پیش‌فروش طی سال‌جاری در دستورکار نداشته است.

با توجه به اینکه خودروسازان عرضه خودرو را به‌عنوان گروگان در دست دارند این سوال مطرح است که آیا اعضای شورای رقابت در جلسه امروز مجوزی برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو صادر می‌کنند یا نه؟

با توجه به تداوم مذاکرات میان ایران و کشورهای حاضر در توافقنامه برجام به منظور احیای این توافقنامه و همچنین اثری که اخبار مخابره شده از وین، محل برگزاری نشست‌های احیای برجام، روی بازارهای عمومی کشور از جمله بازار ارز داشته و نرخ ارز را طی روزهای اخیر نزولی کرده است، بعید است چنانچه مجوزی برای افزایش قیمت خودرو از مبدا نیز صادر شود دامنه این افزایش قیمت نوسان زیادی در بازار  به خود ببیند.

مساله دیگری که به نوعی دست اعضای شورای رقابت را برای افزایش قیمت خودرو بسته است مربوط به بی‌میلی دولت برای افزایش قیمت‌ها در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شود.

دولت دوست ندارد در آستانه انتخابات، بازار خودرو را ملتهب کند (تجربه اظهارات رضا شیوا رئیس شورای رقابت در ارتباط با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در فروردین ماه امسال و نوسانی شدن قیمت‌ها در بازار به خوبی این مساله را نشان می‌دهد).

اخبار رسیده حکایت از آن دارد که سیگنال‌هایی در این ارتباط از سوی دولت و همچنین مجلس به شورای رقابت ارسال شده تا افزایش قیمت خودرو به بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید موکول شود.

با توجه به وضعیت نامساعد پاندمی کرونا و اعمال محدویت‌های کرونایی توسط ستاد ملی کرونا که منجر به بسته شدن بازار خودرو و همچنین مراکز شماره گذاری شده است به نظر می‌رسد قیمت‌ها در مبدا تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر چندانی به خود نبیند. از همین رو نیز بعید است خودروسازان تن به برگزاری فروش فوق‌العاده دهند و در بهترین شرایط تنها به برگزاری طرح‌های پیش‌فروش با موعد تحویل یک‌ساله تا روشن شدن تکلیف قیمت‌ها در مبدا اکتفا خواهند کرد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها