کد خبر : 61842

رفع تحریم صنعت خودرو جدی شد / 3 الزام بازگشت خودروسازان خارجی

رفع تحریم صنعت خودرو جدی شد / 3 الزام بازگشت خودروسازان خارجی

صنعت خودرو کشور که پس از امضای برجام وارد یک دوره همکاری گسترده با خودروسازان بین المللی شده بود با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم، یکی از بخش هایی بود که با شوک مواجه شد و بسیاری از برنامه های خودروسازان تغییر کرد. اما اکنون اخباری از تغییر شرایط به گوش می رسد.

به گزارش خودروتک، مذاکرات احیای برجام در وین در جریان است و اینگونه که معاون وزیر امور خارجه کشورمان خبر می دهد در خصوص برداشته شدن تحریم های صنعت خودرو نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

عباس عراقچی در این خصوص توضیح داد: تاکید داریم باید تحریم های موضوعی و بخشی همچون بخش انرژی ایران و یا صنعت خودرو و بیمه و بنادر برداشته شود و توافق هم در این باره وجود دارد.

به این ترتیب به نظر می رسد در صورتی که مذاکرات در نهایت به سرانجام برسد، برداشته شدن تحریم های صنعت خودرو نیز بخشی از آن خواهد بود و خودروسازان داخلی دیگر مانعی برای همکاری با طرف خارجی نخواهند داشت.

الزامات بازگشت خارجی ها به صنعت خودرو

صنعت خودرو کشور که پس از برجام حساب ویژه ای روی همکاری های بین المللی به خصوص با دو خودروساز اروپایی رنو و پژو باز کرده بود، با خروج آنها با مشکلات زیادی رو به رو شد که مهمترین آنها افت قابل ملاحظه تیراژ و کاهش تنوع در سبد محصولات بود.

حال اگر بنا بر بازگشت خودروسازان خارجی به بازار ایران باشد چند نکته در این میان قابل ملاحظه است. نخست اینکه بازگشت دوباره خودروسازان خارجی به ایران نباید صرفا در حد دادن لایسنس تولید و کمک های فنی حداقلی باشد. بلکه باید آنها را «درگیر تولید» در ایران کرد. این کار بیش از هر چیز از طریق الزام به انتقال سرمایه و سرمایه گذاری مستقیم در خودروسازی ایران میسر است.

نکته دوم این است که باید در خصوص مدل هایی که آنها قصد احتمالی تولید آن در ایران را دارند دقت نظر صورت گیرد. از زمانی که خودروسازان خارجی از ایران رفتند تا امروز اگر چه حدود 3 سال بیشتر نمی گذرد، اما در همین دوره کوتاه نسل جدید یا دست کم فیس لیفت تمام خودروهای خارجی که در ایران تولید می شدند به بازار عرضه شده است.

مثلا پژو 2008 ، هیوندای اکسنت و رنو ساندرو با آنچه قبل از تحریم در ایران تولید می شد تفاوت بسیار زیادی کرده اند. بازگشت خودروسازان خارجی و یا قرارداد با خودروسازان جدید تنها در صورتی که با مدل های روز به بازار ایران بیایند می تواند اثرات مثبت برای خودروسازی کشور به دنبال داشته باشند.

مساله سوم عدم کنار گذاشتن آن چیزیست که پس از تحریم ها در خودروسازی به آن دست پیدا کرده ایم. اگر چه محصولات داخلی هنوز تا استانداردهای روز جهانی فاصله دارند اما روند خوبی در بحث طراحی خودرو و قطعه سازی در صنعت خودرو کشور آغاز شده است که این روند نباید در صورت بازگشت احتمالی خودروسازان خارجی «سُست» شده یا به فراموشی سپرده شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها