کد خبر : 61340

سایه دلار روی قیمت خودرو

سایه دلار روی قیمت خودرو

نرخ ارز در هر دوسوی عرضه و تقاضا برای خودرو نقش پررنگی دارد. این بدان معناست که نرخ ارز هم در وضعیت تولید شرکت‌های خودروساز و هم در وضعیت بازار خودرو به نوعی تبدیل به بازیگر اصلی می‌شود.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، آنچه مشخص است نرخ ارز به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم روی خودرو اثر می‌گذارد.تاثیر مستقیم نرخ ارز در طرف عرضه و تاثیر غیر مستقیم آن در بازار خودرو است.

 در حال حاضر شاهد هستیم که زنجیره تولید شرکت‌های خودروساز از دو منبع تامین داخلی و خارجی نسبت به خرید مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان اقدام می‌کنند هر دو مسیر به نوعی با نرخ ارز گره خورده اند.فعالان زنجیره تامین برای خرید مواد اولیه داخلی همچون فولاد ریال پرداخت می‌کنند اما از آنجا که قیمت‌های این مواد اولیه بر اساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود بنابراین مشاهده می‌شود که نوسانات نرخ ارز روی قیمت تمام شده آنها تاثیر مستقیم دارد. مواد اولیه و قطعات مورد نیازی نیز که از مسیر واردات تامین می‌شود به این دلیل که برای خریداری آنها نیاز به پرداخت ارز است مانند مواد اولیه داخلی از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد.

 با این حال شاهد هستیم که نوسانات نرخ ارز آن طور که باید و شاید روی قیمت خودروها در مبدا اثرگذار نیست. در حالی که نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد مشاهده می‌کنیم که همچنان خودروسازان محصولات خود را بدون تغییر قیمت و یا با افزایش کمی عرضه می‌کنند. ریشه این مساله را باید در وجود نهادی به نام شورای رقابت و همچنین مکانیزم قیمت‌گذاری دستوری جست‌و‌جو کرد. در واقع شورای رقابت همانند ضربه گیرعمل کرده و اجازه نمی‌دهد تا قیمت خودرو در کارخانه هم‌پای نوسانات نرخ ارز تغییر کند.اما در بازار خودرو وضعیت به گونه ای دیگر است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها