کد خبر : 6134

سرگردانی خریداران خودروهای وارداتی و آینده نامعلوم واردات

سرگردانی خریداران خودروهای وارداتی و آینده نامعلوم واردات

تعدادی از مشتریان شرکت «عظیم خودرو» و برخی دیگر از واردکنندگان روز یکشنبه در اعتراض به محقق نشدن وعده شرکت ها و تحویل ندادن خودروهای ثبت نامی، مقابل ساختمان اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.

به گزارش خودروتک، جمعی بیش از 100 نفر از مشتریان و خریداران خودروی شرکت عظیم خودرو و برخی دیگر از شرکت های واردکننده و مونتاژ کننده خودرو امروز در برابر ساختمان اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت واقع در خیابان سمیه تجمع کردند و خواستار پاسخگویی به مشکلات خود شدند. 

در روزهای گذشته شاهد تجمع اعتراضی مشتریان «نگین خودرو» و «رامک خودرو» در مقابل ساختمان این وزارتخانه بودیم؛ برخی از این مشتریان در گفت وگو با ایرنا گفتند که تعدادی از مشتریان امسال و برخی در 2 سال گذشته اقدام به پیش‌ خرید خودرو کرده و مبالغی را به عنوان پیش‌ پرداخت به این شرکت ها پرداخت کرده‌اند اما پس از گذشت موعد تحویل، این شرکت ها خلف وعده کرده و خودروی مشتریان را به بهانه‌ این که خودروها وارد شده اما دولت اجازه ترخیص ‌آنها را از گمرک نمی‌دهد، تحویل نداده‌ اند. 

شنبه سوم آذرماه گذشته دادستان تهران از بازداشت مدیرعامل شرکت عظیم خودرو خبر داد و گفت: 17 پرونده پیش فروش خودرو در دادستانی تهران مفتوح است و از جمله آنها شرکت عظیم خودرو است.

«عباس جعفری دولت آبادی» در جمع خبرنگاران با اشاره به بازداشت 2 متهم در رابطه با این پرونده، گفته بود: این شرکت تنها 150 فقره مجوز پیش فروش خودرو داشته، اما نزدیک به چهار هزار پیش فروش انجام داده است. 700 میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام 200 میلیارد تومان اموال متهمان است.

به گزارش ایرنا، مشخص نشدن تکلیف خودروهای رسوب کرده در گمرک در حالی به سوژه این روزها و عامل اعتراض های خریداران از شرکت های واردکننده تبدیل شده که مسئولان خبر می دهند در صورت نبود مشکلات قضایی و گمرکی واردکنندگان، در سریعترین زمان خودروها به دست صاحبانشان خواهد رسید.

دیروز گمرک نامه «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری را منتشر کرد که سی ام آبان ماه خطاب به وزیران امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت درخصوص «تعیین تکلیف موضوع استمرار خسارت ناشی از دپوی خودروهای مربوط به برندهای مختلف در گمرکات کشور»، تصریح کرده بود: «نباید تحت تاثیر فضاسازی، موانع فعالان اقتصادی را برطرف نکنیم. اگر کسی تخلف کرده دستگاه قضایی برخورد می کند و نباید برای کسانی که در چارچوب قوانین و مقررات عمل کرده اند، مشکل ایجاد شود».

در این پیوند، «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران روز گذشته (شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهارداشت: وزیر صنعت، معدن و تجارت پیگیر ترخیص خودروهای وارداتی در گمرک مانده در ستاد اقتصادی مقاومتی است و شاید این پرونده به جلسه سران سه قوه ارسال شود.

به گفته این مقام مسئول، برخی از واردکنندگان خودرو در قوه قضائیه پرونده دارند، اما برخی دیگر واردات قانونی داشته اند؛ بر این اساس کار در چرخه بوروکراسی اداری افتاده است.

وی یادآور شد: در مقطعی (حدود چند ماه پیش) به واردکنندگان فرصت داده شد تا نسبت به ترخیص خودروهای خود از گمرک پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کنند، همان زمان شایعه شد که حقوق و تعرفه های گمرکی قرار است کاهش یابد.

«به این ترتیب، واردکنندگان با وسوسه کم شدن پرداختی ها، نسبت به ترخیص خودروها اقدام نکردند».

لزوم تعیین تکلیف واردکنندگان در قوه قضاییه

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: امروز نیاز است که ابتدا گمرک تعداد دقیق این خودروها را تعیین تکلیف کند؛ همچنین باید مشخص شود واردکنندگان مشکل قانونی و پرونده مفتوحه ای در بحث واردات در قوه قضاییه نداشته باشند.

وی توضیح داد: ممکن است واردکنندگان خودروهای خود را به صورت قانونی وارد کرده باشند، اما تخلفاتی نیز مرتکب شده باشند که باید مورد بررسی قرار گیرد.

مودودی به نامه معاون اول رئیس جمهوری به وزیران صنعت و اقتصاد در همین زمینه اشاره و تاکید کرد: اگر واردکنندگان از دید قوه قضاییه مشکل نداشته باشند و حق و حقوق ورودی این خودروها نیز پرداخت شده باشد، از دید وزارت صنعت نیز خودرو یک سرمایه ملی است که باید هر چه سریعتر در اختیار صاحبان آنها قرار داده شود.

این اعتراض ها در حالیست که سری نخست و دوم تحویل «فوتون ساوانا» یکی از خودروهای جدید مونتاژی گروه عظیم خودرو کمتر از یک ماه گذشته تحویل مشتریان شده بود و تحویل سومین سری از این خودرو با حضور «بابک وطنخواه» مدیرعامل صنایع تولیدی عظیم خودرو و «عقیل مصطفایی» معاون فروش این شرکت پانزدهم آذرماه گذشته انجام شد. 

منبع: ایرنا

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها