کد خبر : 61260

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث موتور | جدول حق بیمه موتورسیکلت در سال 1400

همه چیز درباره بیمه شخص ثالث موتور | جدول حق بیمه موتورسیکلت در سال 1400

با آمدن فصل بهار، برخی از عاشقان هیجان، موتورسیکلت‌های خود را از پارکینگ خارج می‌کنند تا دوباره لذت و هیجان زندگی خود را با موتورسواری مضاعف کنند.

به گزارش خودروتک به نقل از فارس البته افرادی هم هستند که با موتورسیکلت خود در تمام فصل‌های سال امرار معاش می‌کنند. رانندگی با موتورسیکلت، کم خطر نیست و لوازم وتجهیزاتی نظیر کلاه ایمنی و... می‌طلبد. در این بین باید به علاوه رانندگی ایمن، به فکر راهکاری برای جبران خسارت‌هایی تصادف‌ها بود: بیمه موتورسیکلت. بیمه شخص ثالث نه تنها برای خودروها بلکه برای موتورسیکلت‌ها نیز اجباری است.راکبان این وسیله نقلیه پرخطر می‌توانند با تهیه این بیمه با خیال آسوده‌تری به رانندگی بپردازند.

داشتن بیمه شخص ثالث کفایت نمی‌کند. برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، راکب موتورسیکلت باید گواهینامه این وسیله نقلیه را نیز داشته باشد با روشن شدن اهمیت گواهینامه و بیمه شخص ثالث برای راکبان موتورسیکلت‌ها، شاید از خود بپرسید:" میزان حق بیمه موتورسیکلت چقدر است؟"

عوامل متنوعی در تعیین حق بیمه موتورسیکلت دخیل هستند. با خواندن مطلب زیر، می‌توان به دقت فاکتورهای دخیل در محاسبه قیمت بیمه موتورسیکلت را محاسبه و بهترین بیمه موتورسیکلت را متناسب با شرایط خود خریداری نمایید.

عوامل تعیین کننده قیمت بیمه موتورسیکلت

سال تولید موتور: مهم ترین عامل در تعیین نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت، سال تولید آن است.هرچه موتور سیکلت جدیدتر باشد، ریسک آن کمتر خواهد بود و نرخ بیمه موتورسیکلت نیز پایین می آید.

نوع موتورسیکلت: برقی، دوچرخ و سه چرخ که هر کدام نرخ پایه متفاوتی دارند. بیمه موتورهای سه چرخ نسبت به نوع دوچرخ گران‌تر است.

تعداد سیلندر موتورسیکلت: همه موتورسیکلت‌های موجود در بازار بین یک تا سه سیلندر دارند. هرچه تعداد سیلندر بیشتر، میزان ریسک موتور بیشتر و حق بیمه پرداختی بالاتر خواهد بود.

پوشش‌های بیمه موتورسیکلت: انتخاب پوشش‌های بیشتر به معنای پرداخت حق بیمه بیشتر ولی امنیت و آسودگی بیشتر هنگام تصادف‌هاست؛ زیرا شرکت بیمه هزینه‌های خسارات را طبق بیمه‌نامه جبران کرده و فشار مالی کمتری به شما وارد خواهد آمد.

تخفیفات بیمه موتورسیکلت: اگر در زمان اعتبار بیمه موتور خود از شرکت بیمه خسارت دریافت نکرده باشید، هنگام تمدید آن، می‌توانید از تخفیف عدم خسارت برخوردار شوید: این تخفیفات عدم خسارت از 5 درصد در سال دوم داشتن بیمه شخص ثالث شروع شده و با 5% افزایش در هر سال، در نهایت در سال پانزدهم به سقف خود یعنی تخفیف 70 درصد عدم خسارت می‌رسد.

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت: همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، با توجه به ضرورت قانونی این بیمه‌نامه، تعویق در زمان تمدید آن به معنای تعلق جریمه دیرکرد به شماست.

در نهایت بیمه مرکزی، مبلغی به عنوان حق بیمه پایه را برای بیمه شخص ثالث انواع موتورسیکلت در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. شرکت‌های بیمه ملزم به ارائه حداقل مبلغ بیمه اعلامی بیمه مرکزی به عنوان پایین‌ترین قیمت بیمه شخص ثالث موتور هستند

بیمه مرکزی در 27 اسفند سال 99، بیمه مرکزی، حق بیمه پایهسالانه را برای بیمه اجباری شخص ثالث موتور سال 1400 بعد از اعلام نرخ دیه به شرح زیر اعلام کرد:

این مبلغ حق بیمه شخص ثالث موتور برای تعهدات جانی 640 میلیون تومان در ماه‌های حرام (محرم، رجب، ذی القعده و ذی الحجه)، 440 میلیون تومان در ماه‌های غیرحرام است. ضمنا حداقل و حداکثر پوشش خسارات مالی به ترتیب 16 و 320 میلیون تومان تعیین شده است.

مدت اعتبار بیمه شخص ثالث موتور چقدر است؟

بیمه شخص ثالث معمولا به صورت یک ساله( بلندمدت) و چند ماهه ( کوتاه مدت)  مثلا یک ماهه، دو ماهه ، شش ماهه و ... ارائه می‌شود. مدت اعتبار بیمه شخص ثالث موتور با خودرو فرق دارد؛ این بیمه فقط به صورت بلندمدت یعنی با اعتبار یک سال ارائه می‌شود.

آیا شرکت‌های بیمه‌گر ، بیمه شخص ثالث قسطی ارائه می‌دهند؟

قیمت بیمه موتور در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ هزار تومان است. این مبلغ، رقم مناسبی نسبت به حق بیمه‌ی سایر وسایل نقلیه تلقی می‌شود . پرداخت حق بیمه موتور می‌تواند به شکل قسطی نیز انجام شود؛ از آنجایی که بیمه‌ی موتور‌ها دارای هزینه‌‌ی کمی است، بعضی از این شرکت‌ها پرداخت قسطی حق بیمه را قبول نمی‌کنند. باید توجه داشت که در صورتی که دستگاه موتور سیکلت دارای کم‌ترین امکانات باشد، قیمت بیمه آن به مراتب کم‌تر خواهد شد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها