کد خبر : 60898

چگونه تب تند داخلی سازی خودرو خاموش شد؟

چگونه تب تند داخلی سازی خودرو خاموش شد؟

بحث داخلی‌سازی قطعات با توجه به بازگشت دوباره تحریم‌های صنعت خودرو به عنوان یک استراتژی مدنظر سیاست‌گذار کلان خودرو قرار گرفت.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، این نهضت که از سال ۹۸ و در زمان وزارت رضا رحمانی کلید خورد به نوعی با هیجان خاصی آغاز شد، اما رفته رفته چراغ آن به خاموشی رفت.

این نهضت از تیر ۹۸ آغاز شد. اولین میز داخلی‌سازی با ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان (۸۵ میلیون یورو) برای داخلی‌سازی ۳۵ قطعه میان ۳۲ شرکت قطعه‌ساز با خودروسازان بزرگ به امضا رسید. دومین میز داخلی‌سازی به فاصله سه ماه از برگزاری میز اول در مهر همان سال برگزار شد. ارزش قراردادهای میز دوم هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان شد. در این میز در مجموع ۳۶ شرکت قطعه‌ساز که بخش عمده‌ای از آنها را شرکت‌های کوچک و متوسط قطعه‌سازی تشکیل می‌دادند برای داخلی‌سازی ۴۲ قطعه پای میز آمدند و قراردادهای خود را با خودروسازان به امضا رساندند.

بر اساس اخبار منتشر شده با برگزاری میز دوم داخلی‌سازی در مجموع صرفه‌جویی ۹۰ میلیون یورویی هدف‌گذاری شد. میز سوم داخلی‌سازی در اواخر آبان ۹۸ برگزار شد. در این میز داخلی‌سازی ۲۲ قطعه روی میز قرار گرفت. برای داخلی‌سازی این تعداد قطعه ۲۱ شرکت اعلام آمادگی کردند و قراردادهای خود را با مدیران خودروسازان به امضا رساندند.

آن طور که اعلام شد ارزش قراردادهای منعقد شده میان شرکت‌های قطعه‌ساز و خودروسازان هزار و ۳۳۶ میلیارد تومان بود. از مسیر برگزاری این میز قرار بود صرفه‌جویی ارزی به میزان ۹۹ میلیون یورو محقق شود. در حالی که برنامه‌ریزی برای برگزاری میز چهارم و پنجم نیز صورت گرفته بود و قرار بود این دو میز نیز تا پایان سال ۹۸ برگزار شوند اما شیوع ویروس کرونا به نوعی معادلات را در این زمینه بر هم زد. شیوع ویروس کرونا و عزل رضا رحمانی از هدایت وزارت صمت سبب شد تا چهارمین میز داخلی‌سازی بعد از یک وقفه حول و حوش ۸ ماهه در تیرماه سال ۹۹ در زمان سرپرستی مدرس خیابانی برگزار شود.

در این میز در مجموع ۵۶ قطعه برای داخلی‌سازی مورد توجه قرار گرفت. قرار بود ۳۷ شرکت قطعه‌ساز این ۵۶ قطعه را داخلی‌سازی کنند. ارزش قراردادهایی که میان فعالان قطعه‌ساز با مدیران خودروساز به امضا رسید بالغ بر هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود. از مسیر قراردادهای منعقد شده پیش‌بینی شد تا ۷۰ میلیارد یورو صرفه‌جویی ارزی ایجاد شود. میز پنجم داخلی‌سازی نیز در سکوت خبری در اسفندماه سال گذشته در محل سازمان گسترش برگزار شد اما از جزئیات آن اطلاع دقیقی در دست نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها