کد خبر : 60733

ماجرای 34 هزار خودرو که فروشی نیستند!

ماجرای 34 هزار خودرو که فروشی نیستند!

در روزهای پایانی سال گذشته آماری از تولیدات خودروسازان در رسانه‌ها منتشر شد که براساس آن خودروهای شرکت ایران‌خودرو و سایپا هر دو دارای تعداد زیادی (در حدود 100هزار) خودروی ناقص در پارکینگ‌های خود هستند.

به گزارش خودروتک به نقل از فرهیختگان ، اما بررسی آمارهای ماهانه گزارش فعالیت دو خودروساز نیز آمار قابل‌تاملی دارد، چراکه براساس گزارش فعالیت گروه خودروسازی سایپا، این خودروساز در 12ماهه 99 درحالی 324هزار و 523دستگاه خودرو تولید کرده که از این تعداد حدود 306هزار و 278دستگاه به فروش رسیده است. به‌عبارت دیگر، مازاد یا مابه‌التفاوت خودروهای فروش‌نرفته با خودروهای تولیدی این گروه در پایان 12ماهه سال گذشته به 18هزار و 245دستگاه رسیده است.

اما در گروه خودروسازی ایران‌خودرو نیز طی سال گذشته حدود 479هزار و 753دستگاه خودرو تولید شده که از این تعداد، حدود 465هزار و 145دستگاه به فروش رفته است. مقایسه دو آمار نشان می‌دهد در ایران‌خودرو نیز طی 12ماهه 99 حدود 15هزار و 628خودرو مازاد بر تولید وجود دارد. مقایسه آمار تولید و فروش دو خودروساز نشان می‌دهد با وجود حجم عظیم تقاضا (خرید خودرو از نمایندگی‌ها مقصود است) که البته عمده آن مربوط به تقاضاهای سرمایه‌ای است، فروش خودروسازان کمتر از تولیدات آنهاست.

مقایسه آمار خودروهای فروش‌نرفته دو خودروساز طی سال گذشته یک تناقض عجیب را نشان می‌دهد، چراکه 33هزار و 873دستگاه تولیدشده به فروش نرفته است و از آن طرف حدود 100هزار خودرو با بهانه ناقص بودن در پارکینگ‌ها مانده‌اند. با اعلام رئیس شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو در نمایندگی‌ها تا پایان بهار1400 این گمانه تقویت پیدا می‌کند که خودروسازها بخشی از تولیدات خود را با هدف افزایش قیمت در ماه‌های آتی به فروش نمی‌رسانند تا با افزایش قیمت آنها، سود بیشتری را صاحب شوند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها