کد خبر : 60731

چالش قیمت خودروهای جدید کم تیراژ / قیمت تارا در اسناد ایران خودرو

چالش قیمت خودروهای جدید کم تیراژ / قیمت تارا در اسناد ایران خودرو

محصولات جدید خودرویی، این روزها برای خودروسازان و مشتریان دردسرساز شده است؛ به‌طوری‌که مشتریان با اعتراض به قیمت‌گذاری این خودروها، از یک سو شکایت به شورای رقابت برده‌اند و از سوی دیگر فروشندگان بازار نیز قیمت‌های دور از انتظاری برای خودروهای مذکور تعیین کرده‌اند که دلیل اصلی این مساله را باید در تیراژ پایین محصولات نوبرانه شرکت‌های خودروساز جست و جو کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد، همین تیراژ پایین و به دنبال آن عرضه محدود به بازار سبب شده تا دارندگان این خودروها به نوعی دست بالا را در قیمت‌گذاری این خودروها داشته باشند و خودروهای در اختیار خود را با قیمت‌های دلخواه به بازار عرضه کنند.

البته در کنار این مساله باید به قیمت‌های بالای کارخانه‌ای این خودروها نیز توجه کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس در حال حاضر ایران خودرو تا پایان سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه تارا تولید کرده و ۵۴ دستگاه از این خودرو را به‌فروش رسانده است.

بخش فروش این خودروساز تارا را ۲۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور می‌کند. دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز تا پایان سال ۹۹ در مجموع هزار و ۷۲۸ دستگاه «شاهین» تولید کرد و از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است.

خریداران شاهین سایپا نیز باید برای این محصول ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به حساب این خودروساز واریز کنند. البته این قیمت‌ها تنها قیمت خودرو است و هزینه‌هایی مانند بیمه، مالیات بر فروش و .... باعث می‌شود تا حول و حوش ۱۳ درصد به قیمت‌های یاد شده اضافه شود.

در این ارتباط شکایت‌هایی از سوی متقاضیان به شورای رقابت ارسال شده است. در این ارتباط روز گذشته رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است قیمت‌گذاری محصولات جدید شرکت‌های خودروساز که طی سال گذشته به سبد محصولاتی آنها اضافه شده است توسط ۱۲ نفر از افراد خبره که در زمینه خودرو فعال هستند مشخص شده و خودروسازان نیز موظف هستند محصولات تولیدی خود را با قیمت‌های اعلامی به مشتریان عرضه کنند.

این مقام مسوول در شورای رقابت در ارتباط با ساز و کار تعیین قیمت محصولات جدید می‌گوید شورای رقابت سه قیمت یعنی حداکثر، حداقل و منصفانه برای خودرو اعلام می‌کند و بر اساس نظر خبرگان، قیمت نهایی تعیین می‌شود.

آن طور که شیوا می‌گوید بیشترین شکایت مردم از قیمت کوییک، شاهین و پژو ۲۰۷ پاناروما است و در این زمینه حدود ۳۰۰ شکایت به دست اعضای شورای رقابت رسیده است. اما در صدر لیست شکایت‌های مردمی درباره قیمت، خودروی کوییک قرار دارد.  رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت دست ما نیست و بر اساس ضوابط تعیین می‌شود، گفت در این ارتباط جلسه‌هایی با مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین رئیس سازمان گسترش برگزار شد تا به شکایت‌ها رسیدگی شود. شیوا ادامه داد: اولین جلسه در سال جدید دوشنبه هفته آینده برگزار می‌شود که در آن نتیجه بررسی کمیته شکایت پیگیری می‌شود. آن طور که مشخص است بیشتر شکایت‌ها از قیمت خودرو مربوط به قیمت‌های اعلامی در طرح‌های پیش‌فروش می‌شود.  شیوا در این ارتباط توضیح می‌دهد: در زمان خرید خودرو افراد بخشی از قیمت خودرو را می‌پردازند به امید اینکه این مبلغ پرداختی، نصف قیمت خودرو باشد، اما با توجه به تورمی که ایجاد شده پول پرداختی نصف قیمت خودرو را شامل نمی‌شود و آن پول شاید یک‌چهارم قیمت خرید خودرو باشد. رئیس شورای رقابت می‌گوید با توجه به این شرایط شاید قراردادهای منعقد شده منصفانه نباشد.

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها