کد خبر : 60445

پیش بینی تلخ از بازار خودرو در سال 1400

پیش بینی تلخ از بازار خودرو در سال 1400

امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو، با اشاره به اینکه بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ هم در رکود باقی می ماند، اظهار داشت: در بخش های مختلف کلان اقتصادی را در نظر بگیریم و به طور خاص قیمت ارز ثابت بماند، با جهش قیمت ارز شرایط متفاوت خواهد بود. پیش بینی می شود در سه ماه نخست سال جدید تا انتخابات ثبات نسبی اقتصادی خواهیم داشت.

به گزارش خودروتک به نقل از گسترش ، او تاکید کرد: به دلیل ثبات اقتصادی، افزایش تولید خودرو، افزایش قیمت ها و کاهش توان خریدار؛ رکود در بازار خودرو باقی می ماند. خودروسازان قول داده اند که تیراژ تولید در سال ۱۴۰۰ افزایش یابد. البته امسال هم نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش تولید داشتیم. عرضه به بازار افزایش یافت اما در مقابل قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است.

کاکایی با اشاره به اینکه اختلاف قیمت ها میان بازار و کارخانه به قوت خود باقی می ماند، مگر آنکه قیمت ها آزاد شود، افزود: اگر این اتفاق بیافتد این صف خرید از خوردوسازان از بین می رود و سودی هم برای دلالان نیست. در بازار فقط مصرف کننده واقعی می ماند که آنها هم قدرت خرید خودروها را ندارند، این صف خرید برای محصولات خودرو از بین می رود و رکود عمیقی در بازار حاکم می شود.

او تصریح کرد: این رکود بازار خودرو همانند سال ۹۴ خواهد بود. این رکود خودرو حداقل تا سال آینده باقی می ماند. در سال ۹۴ هم رکود در بازار بود و دولت مجبور شد تا پول در بازار تزریق کند. در سال ۹۵ تا ۹۶ رکود ادامه پیدا کرد. رکود بعد از سال ۹۶ تغییر مسیر داد و به تدریج به سمتی رفت که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل می شد.

این کارشناس تاکید کرد: بسیاری از خودرو هایی که اکنون در بازار به فروش می رسند در کف قیمت قرار دارند. البته این امکان هم وجود دارد که برخی از خودرو ها که قیمت حبابی دارند این پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۰ با افت قیمت همراه شوند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها