کد خبر : 59933

خودروهایی که از سایپا رفتند

خودروهایی که از سایپا رفتند

شاخص‌ترین محصولی که سایپا از دست داد، پراید بود، منتها نه به خاطر تحریم، بلکه به‌دلیل ناتوانی این محصول در پاس کردن استانداردهای جدید. پراید در انتهای تیر امسال برای همیشه از خطوط تولید سایپا و پارس‌خودرو حذف شد تا عمر آن پس از ۳۰ سال در «جاده مخصوص» به پایان برسد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، محصولی جدید جایگزین پراید نشد، اما سایپا اعلام کرد جای خالی این خودرو را به واسطه افزایش تیراژ تیبا، ساینا و کوئیک پر خواهد کرد. در کنار پراید، سایپایی‌ها سراتوی مونتاژی را نیز از دست دادند، آن هم به خاطر تحریم. با مختل شدن تامین قطعات سراتو، سایپا مجبور شد مونتاژ این محصول را متوقف کند و این اتفاق در اوایل امسال رخ داد.

در سایپا چانگان و آریو هم جزو خودروهایی بودند که تحریم برای مدتی آنها را از نارنجی‌های جاده مخصوص دور کرد، با این حال آمارها نشان می‌دهند این دو مونتاژی چینی بازگشته‌اند.

سایپا در ازای خودروهایی که از دست داد، محصولات جدیدی را معرفی کرد که در حال حاضر یکی از آنها (شاهین) به تولید می‌رسد و دو محصول دیگر نیز احتمالا تولیدشان سال آینده شروع خواهد شد.

چانگان CS35

در این بین، آریا به‌عنوان مدل کراس اوور شاهین طی سال ۱۴۰۰ راهی خطوط تولید سایپا می‌شود و اطلس نیز که گویا نسل جدید کوئیک به شمار می‌رود تا چند ماه دیگر تولید آزمایشی‌اش آغاز خواهد شد.

اما پارس‌خودرو نیز در دوران تحریم مجبور به وداع با میهمانان رنویی‌اش شد. تندر-۹۰، پارس تندر و ساندرو خودروهایی بودند که در این دوران از سومین خودروساز بزرگ ایران جدا و در عوض آنها، کوئیک و ساینا میهمان این شرکت شدند. پارس‌خودرو در دوران تحریم، برلیانس را هم در مقطعی از دست داد، اما این خودرو چینی دوباره به خطوط تولید این شرکت بازگشت و در حال حاضر مونتاژ آن ادامه دارد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها