کد خبر : 59900

خودروهایی که از ایران خودرو رفتند

خودروهایی که از ایران خودرو رفتند

مرور آمار ایران‌خودرو در دوران تحریم به خصوص سال ۹۹، نشان می‌دهد این شرکت سوزوکی گرندویتارا، تندر-۹۰، دانگ‌فنگ و پژو ۲۰۰۸ را از خطوط تولیدی خود خارج کرده و در عوض، تنها تارا را به جمع تولیداتش اضافه کرده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، در این بین، نخستین محصولی که از ایران‌خودرویی‌ها جدا شد، سوزوکی بود. از همان اوایل تحریم کاملا مشخص بود ویتارا دیگر جایی در ایران‌خودرو نخواهد داشت؛ زیرا ژاپنی‌ها معمولا خیلی زود خود را با تحریم وفق دادند، به خصوص شرکت سوزوکی موتورز که پیش‌تر نیز نشان داده بود به هیچ وجه ریسک تحریم را نمی‌پذیرد.

 با حذف سوزوکی ویتارا از سایت خراسان ایران‌خودرو، محصول جدیدی جایگزین آن نشد و هرچند گمان می‌رفت برای جبران تیراژ از دست رفته این محصول، مونتاژ هایما افزایش یابد، این شاسی‌بلند چینی نیز خود درگیر تحریم شد. هایما که در دو مدل اس ۷ و اس ۵ مهمان ایران‌خودرو شد، همچنان در سایت خراسان مونتاژ می‌شود، منتها با تیراژی اندک.

البته با توجه به تیراژ بسیار ضعیف هایما در بهمن (تنها ۱۷ دستگاه)، احتمالا این شاسی‌بلند چینی نیز از آبی‌های جاده مخصوص جدا خواهد شد.

دیگر محصول حذفی ایران‌خودرو در این دوران، دانگ‌فنگ است؛ خودرویی چینی که تا همین اوایل امسال نیز مونتاژ می‌شد. دانگ‌فنگ جزو خودروهای پسابرجامی بود که در سال ۹۵ میهمان ایران‌خودرو شد و هرچند اوایل خیلی مورد استقبال قرار نگرفت، اما رفته رفته خود را جا انداخت. طی سال‌جاری تنها ۹۴ دستگاه دانگ‌فنگ در ایران‌خودرو مونتاژ شده که مربوط به ماه‌های ابتدایی ۹۹ است. پس از تحریم خودروسازی ایران، انتظار می‌رفت چینی‌ها از جمله همین دانگ‌فنگ بمانند و فعالیت‌شان را ادامه دهند؛ اما تحریم‌های آمریکا آنقدر سختگیرانه بود که بیشتر شرکت‌های چینی نیز مجبور به ترک کشور شدند؛ از جمله همین دانگ‌فنگ.

از چینی‌ها بگذریم و به سراغ فرانسوی‌های رفته از ایران‌خودرو برویم، یعنی  تندر-۹۰ رنو و پژو ۲۰۰۸. تندر-۹۰ تا سال گذشته نیز در ایران‌خودرو مونتاژ می‌شد، اما امسال با آبی‌های جاده مخصوص وداع کرد. تولید تندر-۹۰ در ایران‌خودرو از سال ۸۶ و تحت قرارداد پلت‌فرم مشترک X۹۰ آغاز شد. طبق برنامه اولیه قرار بود سالی ۳۰۰ هزار دستگاه تندر-۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو (دیگر میزبان تندر) به تولید برسد، با این حال این برنامه‌ریزی هیچ‌گاه به سرانجام نرسید.

 ایران‌خودرویی‌ها قرار بود سه محصول از پژو را در پسابرجام تولید کنند، با این حال تنها ۲۰۰۸ به مرحله تولید رسید و ۱۶ هزار دستگاه از آن پیش فروش شد. در فاصله سه ماهه خروج آمریکا از برجام و تحریم، ایران‌خودرو توانست قطعات موردنیاز را برای مونتاژ ۱۶ هزار ۲۰۰۸ ثبت‌نامی تامین و ذخیره کند. پژو ۲۰۰۸ تا دی امسال تولید شد، اما آمار بهمن نشان می‌دهد این خودرو در «جاده مخصوص» به خط پایان رسیده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها