کد خبر : 59807

موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس چه می گویند؟

موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس چه می گویند؟

به‌نظر می‌رسد بحث افزایش قیمت خودرو محل مناقشه میان موافقان و مخالفان عرضه خودرو از مسیر بورس کالا باشد. نمایندگان مجلس به‌عنوان موافقان عرضه خودرو از مسیر بورس کالا معتقدند آنچه در حال حاضر بازار خودرو را نابسامان کرده حضور دلالان و واسطه‌ها است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، آنها با اشاره به ساز و کار شفاف بورس کالا معتقدند می‌توان از این ساز و کار به‌عنوان مانعی برای حضور واسطه‌ها در بازار خودرو استفاده کرد و همین مساله می‌تواند به متعادل شدن قیمت‌ها در بازار خودرو منجر شود. اهرم بورس کالا به‌نظر نمایندگان مجلس می‌تواند علاوه بر اینکه دلالان و و‌اسطه‌ها را حذف کند ساختاری ایجاد کند تا مصرف‌کنندگان واقعی از مسیر بورس کالا بتوانند خودروی مدنظر خود را خریداری کنند. آنها برای اینکه به نوعی عدالت در توزیع خودرو را مراعات کنند محدودیت‌هایی را نیز برای مصرف‌کنندگان در نظر گرفته‌اند تا هر مصرف‌کننده‌ای تبدیل به یک واسطه گر نشود.

اما اعضای شورای رقابت به‌عنوان مخالف استفاده از مسیر بورس کالا برای عرضه خودرو معتقد هستند چنانچه مسیر بورس کالا برای عرضه خودرو نهایی شود این مساله کمکی چندانی به کاهش التهابات بازار خودرو نخواهد کرد. بر‌خلاف نمایندگان مجلس که معتقدند عرضه خودرو بازار دلالان و واسطه‌ها را کساد خواهد کرد اعضای شورای رقابت معتقدند از آنجا که شرکت‌های خودروساز با ضعف در ساختار مدیریتی خود مواجه هستند، نمی‌توانند عرضه مناسبی را در دستور کار قرار دهند این مساله منجر خواهد شد تا تامین خودرو از مسیر بورس کالا برای تمامی متقاضیان خودرو ممکن نباشد و این به آن معناست که همچنان شاهد فعالیت بازار خودرو باشیم.

اعضای شورای رقابت معتقدند استفاده از اهرم بورس کالا سبب افزایش قیمت خودرو نیز می‌شود؛ زیرا دیگر امکان نظارت بر قیمت‌ها وجود ندارد.تحلیل اعضای شورای رقابت این است که افزایش قیمت خودرو به آن معناست که مصرف‌ کننده واقعی نمی‌تواند خودروی مورد نظر خود را در اختیار بگیرد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها