کد خبر : 59734

آیا قیمت خودرو شاهین در بازار از قیمت کارخانه فاصله زیادی می گیرد؟

آیا قیمت خودرو شاهین در بازار از قیمت کارخانه فاصله زیادی می گیرد؟

روند صدور فاکتور خودرو سایپا شاهین به تازگی آغاز شده و به زودی شاهد حضور این خودرو جدید در بازار هم خواهیم بود. هر چند قرار بر تحویل اولین سری این خودرو در سال 99 بود اما حضور جدی خودرو شاهین در بازار و خیابان ها را در سال 1400 شاهد خواهیم بود.

به گزارش خودروتک، سایپا شاهین اولین بار با پیش پرداخت 80 میلیون تومان پیش فروش شد. رویه اخذ 50 درصد قیمت خودروهای پیش فروش این ذهنیت را برای بسیاری از ثبت نام کنندگان ایجاد  کرد که قرار است قیمت شاهین در محدوده 160 میلیون تومان باشد.

ذهنیتی که خیلی زود و با اعلام مراحل بعدی پیش فروش و دریافت پیش پرداخت 133 میلیون و 700 هزار تومان، بر آن خط بطلان کشیده شد. اکنون به نظر می رسد قیمت نهایی شاهین برای مصرف کننده در محدوده 267 میلیون تومان باشد.

البته این قیمت مدل گیربکس دستی سایپا شاهین است. حال سوال این است که آیا سایپا شاهین با این قیمت در بازار فاصله قیمتی زیادی از قیمت کارخانه پیدا خواهد کرد یا خیر؟

ناگفته پیداست که قیمت شاهین در بدو ورود به بازار قیمتی نوبرانه خواهد بود و این قیمت می تواند تا چند صد میلیون بالاتر از قیمت کارخانه نیز باشد. به مانند اتفاقی که در ابتدای عرضه دنا پلاس توربو اتومات رخ داد و البته این قیمت نوبرانه خیلی زود شکسته خواهد شد.

اما داستان قیمت تعادلی شاهین در بازار چه خواهد شد. نزدیک ترین خودروهای صفر کیلومتر داخلی به قیمت شاهین، دو خودرو پژو 207 پانوراما اتومات و دنا پلاس توربو هستند. در واقع شاهین باید بخشی از مخاطبان این دو خودرو را شکار کند. دنا پلاس مجهز به موتور توربو است و مزیت خودرو دیگر نیز دنده اتوماتیک و سقف پانوراما است. در مقابل شاهین نیز طراحی جذاب و ایمنی قابل قبولی دارد و یک خودرو بروز در میان تولیدات داخلی به حساب می آید.

پیش بینی اینکه بازار تا چه حد از یک خودرو گیربکس دستی با موتور تنفس طبیعی به قیمت 267 میلیون تومان استقبال می کند دشوار است. برای شاهین در بازار شکست متصور نیست اما فاصله گرفتن بسیار زیاد قیمت کارخانه و بازار هم منتفی به نظر می رسد.

البته باید به این مساله نیز توجه داشت که خودروهای ذکر شده در ردیف پرتیراژهای ایران خودرو به بازار به حساب نمی آیند و بخشی از قیمت بالای آنها به همین دلیل است. در صورت عرضه کافی شاهین به بازار به نظر می رسد قیمت شاهین در محدوده 310 تا 320 میلیون تومان به تعادل برسد.

در صورتی که قیمت شاهین در سال 1400 آزاد شود و تولید و عرضه این خودرو افزایش محسوسی پیدا کند، رسیدن قیمت شاهین دنده دستی به زیر 300 میلیون تومان دور از تصور نیست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها