کد خبر : 59348

شرط مهم کاهش قیمت خودرو در بازار

شرط مهم کاهش قیمت خودرو در بازار

بازار خودرو روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند و همزمان با ثبات قیمت ارز قیمت خودرو نیز از ابتدای هفته تاکنون ثابت مانده است؛ در این بین اما متقاضیان خودرو به امید کاهش قیمت‌ها از این بازار کوچ کرده‌اند و تنها معدود مصرف‌کنندگان واقعی در این بازار حضور دارند.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین، بسیاری از فعالان بازار معتقدند این رکود کشدار تحت‌تاثیر انتار برای کاهش قیمت‌ها رد بازار رخ داده و همچنان بسیاری از خریداران بالقوه منتظر کاهش قیمت‌ها رد بازار هستند تا تقاضایشان را بالفعل کنند.

محمدرضا نجفی منش، عضو اتاق بازرگانی تهران، در خصوص دلیل شکل‌گیری انتظارات کاهشی در بازار خودرو گفت: افزایش اخیر قیمت خودرو در بازار با سرعتی غیر قابل باور اتفاق افتاد و مشتریان همچنان خود را با این بازار هماهنگ نکرده‌اند. این رشد نجومی و ناگهانی قیمت، سبب شکلگیری حبابی بزرگ در بازار شد و معمولا وقتی قیمت کالایی به صورت حبابی افزایش پیدا کند، انتظارات بر ترکیدن حباب متمرکز می‌شود. 

 به گفته وی با کاهش قیمت ارز و روند کاهشی در بازارهای موازی، قیمت خودرو نیز کاهش خواهد یافت ولی در شرایط فعلی نوسان بازارها و تاثیرپذیری بازار ارز از مناقشات سیاسی نوعی بلاتکلیفی را ایجاد کرده است اما به محض ایجاد ثبات در این بازارها، کاهش قیمت در بازار خودرو نیز محتمل است.

وی با اشاره به اینکه این انتظار برای کاهش قیمت بازار انتظاری طبیعی و درست است، گفت: موضوع اینجاست که برخی معتقدند باید قیمت کارخانه نیز کاهش یابد این در حالی است که فاصله قیمت کارخانه با بازار فاصله‌ای قابل توجه است . اتفاقا همین فاصله عجیب و غریب سبب شد بسیاری از خریداران خودرو صاحب رانت های عجیب و غریب شوند چرا که می توانستند خودرویی که از کارخانه گرفته‌اند را حتی بیش از دو برابر قیمت در بازار آزاد بفروشند.

 این فعال صنعت قطعه سازی ادامه داد: همه این عوامل زمینه را برای زیان دهی صنعت خودرو فراهم کرد و بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نشان میدهد این صنعت زیان هنگفتی را در همین سال‌ها که رشد تورم ، افزایش رعدآسای قیمت خودرو را به همراه داشته است، تجربه کند.

 به گفته وی ساختار قیمت‌گذاری در ایران زیان عجیبی را متوجه یکی از بزرگترین صنایع غیرنفتی ایران کرد و در این میان کمبود قطعه و تاثیر تحریم‌ها نیز سبب شد حجم تولیدات دستخوش کاهش گردد.

شرط کاهش قیمت خودرو در بازار چیست؟

نجفی‌منش در خصوص علت زیان‌دهی این صنعت طی سال‌های اخیر گفت: در هیچ جای دنیا قیمت خودرو در خارج از کارخانه تعیین نمی‌شود و خود کمپانی‌ها قیمت خودرو را تعیین می‌کنند اما در ایران قیمت کارخانه خودرو را در جایی مانند شورای رقابت و خارج از خود کارخانه تعیین می‌کنند که منجر به ضرردهی کمپانی‌ها می‌شود.

وی در ادامه افزود: قیمت‌گذاری دستوری زمینه زیان‌دهی صنعت خودرو را ایجاد کرد، این قیمت‌گذاری با هدف ایجاد شرایط خرید برای مصرف‌کننده در دستور کار قرار گرفت اما تفاوت شدید قیمت‌ها سبب شده است که مصرف‌کننده نیز در بازار متضرر شود.

نجفی منش در ادامه گفت: در حال حاضر به صورت امتحانی قیمت‌گذاری دستوری در یکی از کمپانی‌های تولید کننده خودروهای دیزل متوقف شده است و از آنجا که تولیدات این کمپانی کمتر از سایر خودروسازهای کشور است به آن اجازه داده شده است تا برای خودروهای خود قیمت تعیین کند.

وی در ادامه افزود: توقف قیمت‌گذاری دستوری در این کمپانی تاکنون منجر به کاهش زیان‌دهی این خودروساز شده است و در آینده نیز به احتمال زیاد قیمت خودروهای موجود در بازار این کمپانی کاهش پیدا خواهد کرد.

این عضو اتاق بازرگانی در آخر در خصوص احتمال کاهش قیمت خودرو گفت: من مطمئن هستم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو منجر به کاهش قیمت در بازار خواهد شد چرا که تقاضای غیر واقعی موجود را از میان می‌برد و به تدریج منجر به متعادل شدن بازار می‌گردد.

به گفته وی کاهش سود دلالان مهمترین اقدامی است که سیاستگذار برای مدیریت بازار باید در دستور کار قرار دهد در حالی که ابزار قیمت‌گذاری در بسیاری از موارد به کمک دلالان می‌آید.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها