کد خبر : 58021

سیگنال «هجوم» دوباره به تقاضا با فریز قیمت خودرو

سیگنال «هجوم» دوباره به تقاضا با فریز قیمت خودرو

جدیدترین آمار منتشر شده از ثبت نام خودرو که در جریان فروش اخیر ایران خودرو حاکی از صعودی شدن تقاضای خودرو دارد. تقاضایی که می توان از آن به «هجوم» تعبیر کرد و بسیار بیشتر از میزان تقاضای واقعی خودرو است که در سال های قبل و در زمانی که هنوز خودرو به یک کالای سرمایه ای تبدیل نشده بود ثبت می شد.

به گزارش خودروتک، دیروز ایران خودرو قرعه کشی فروش فوق العاده مرحله دوازدهم خود را برگزار کرد. فروشی که در آن 22 هزار و 850 دستگاه خودرو عرضه شده بود. اما در طرف تقاضا تعداد 3 میلیون و 579 هزار و 530 نفر در صف قرعه کشی ایستادند. یعنی برای هر دستگاه خودرو بیش از 156 نفر.

آمار ثبت نام در فروش فوق العاده ایران خودرو در شرایطی دوباره صعودی شد، که در فروش های پاییز تحت تاثیر کاهش قیمت خودرو در بازار و افزایش قیمت کارخانه، تقاضای سفته بازانه و دلالی با احتیاط عمل کرده و در نتیجه میزان ثبت نام کنندگان کاهش یافته بود.

در حالی که میزان تقاضای واقعی خودرو در بازار ایران سالانه بین 800 تا 900 هزار دستگاه برآورد می شود، این تقاضاهای میلیونی تنها حاصل اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه هستند.

افزایش قیمت خودرو در بازار در هفته های اخیر از یک سو و فریز قیمت خودرو در کارخانه که با منتفی شدن افزایش قیمت فصلی انجام شد، از سوی دیگر، یک بار دیگر اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه را برای تقاضای سفته بازانه جذاب تر از فصل پاییز کرد. 

وجود خودروهایی که اختلاف قیمت به نسبت زیادی در کارخانه و بازار دارند در این پیش فروش موجب شد تا بر استقبال از آن افزوده شود.

این درحالیست که عرضه خودرو در کارخانه نه تنها تقاضای کاذب را از فروش های فوق العاده و پیش فروش خودرو فراری می دهد، بلکه نقدینگی بیشتری را نیز وارد جریان تولید می کند.

بیشتر بخوانید:

قیمت خودرو «به زودی» آزاد می شود؟

تلاش برای مدیریت قیمت و بازار خودرو با ابزار سخت!

فرصت طلایی برای خداحافظی با قیمت دستوری خودرو

 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها