کد خبر : 57953

قیمت خودرو «به زودی» آزاد می شود؟

قیمت خودرو «به زودی» آزاد می شود؟

در حالی که شورای رقابت از آزادسازی 18 خودرو کم تیراژ از جمله خودروهای شاهین و تارا که قرار بود از ابتدای بهمن ماه اجرایی شود، عقب نشست، اکنون یک بار دیگر موضوع آزادسازی قیمت خودرو قرار است مطرح شود. پیش از این وزیر صمت نیز در خصوص آزادسازی قیمت خودرو صحبت کرده بود.

به گزارش خودروتک، دولت در شرایطی قصد کمک 15 هزار میلیاردی به خودروسازان را دارد، که در حقیقت اکنون پولی که باید به دست خودروساز به عنوان تولید کننده برسد بدون نیاز به کمک دولت و وام موجود است، اما با قیمت گذاری دستوری و دور از قیمت بازار به جای رسیدن به دست تولید کننده به جیب دلالان و سفته بازان در بازار خودرو می رود.

در راستای حرکت به سمت واقعی سازی قیمت خودرو دوشنبه این هفته (۲۰ بهمن) جلسه کارگروه رفع موانع و جهش تولید با موضوع لغو قیمت‌گذاری دستوری خودرو با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار خواهد شد.

این جلسه در حالی برگزار می شود که هفته پیش هم علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، از اجرایی شدن آزادسازی قیمت خودرو در آینده نزدیک خبر داد.

رزم حسینی به پیگیری جدی وزارت صمت به منظور آزادسازی قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: با سیاست گذاری وزارت صمت و همراهی مجلس و کمیسیون صنایع در این زمینه قطعا آزادسازی قیمت خودرو به زودی خواهد افتاد.

آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی یک بار دیگر مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته است که شورای رقابت از افزایش قیمت کارخانه خودرو برای فصل پاییز خودداری کرد و علت آن را نیز حفظ آرامش بازار خودرو عنوان داشت.

این در حالی است که در فصل پاییز با وجود افزایش قیمت کارخانه خودرو، بزرگترین ریزش قیمت در بازار اتفاق افتاد. در واقع فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار مهمترین دلیل جهش تقاضا برای خودرو است. به اعتقاد اغلب کارشناسان تقاضای واقعی خودرو در کشور سالانه بین 800 تا 900 هزار دستگاه است و این هجوم میلیونی به فروش فوق العاده خودرو تنها بخت آزمایی سفته بازان برای بهره مند شدن از اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار است.

رانتی که با آزادسازی و واقعی شدن قیمت خودرو در کارخانه از بین می رود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها