کد خبر : 57816

سود سهام‌داران بورسی خودرو در جیب دلالان!

 سود سهام‌داران بورسی خودرو در جیب دلالان!

با بررسی اجمالی صورت‌های مالی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سامانه کدال به راحتی می‌توان متوجه شد شرکت‌های خودرو ساز چه وضع اسف باری دارند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، ایران خودرو با فروش مقداری ۱۸۸ هزار خودرو در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ و مبلغ فروش حدودا ۲۳ هزار میلیارد تومانی زیانی در حدود نه هزار میلیارد تومان محقق کرده است. همچنین شرکت سایپا با فروش مقداری ۱۴۱ هزار خودرو در شش ماهه اول و فروش تلفیقی ۱۰ هزار میلیارد تومان زیانی در حدود شش هزار میلیارد تومان محقق ساخته است و با ادامه این مسیر قیمت‌گذاری دستوری در شش ماهه دوم که عمده آن گذشته است میزان زیان خودرو سازان به بیش از ۲.۵ برابر شش ماه اول افزایش خواهد یافت.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران می گوید به وضوح مشاهده می شود که شورای رقابت با سواستفاده از اختیارات داده شده به آن با قیمت‌گذاری دستوری علاوه بر اینکه کمکی به مصرف کننده که عموم مردم هستند نکرده است بلکه منجر به کاهش تولید، افزایش مصنوعی بیشتر قیمت بازار خودرو و زیان سهامداران شرکت‌های خودرو ساز شده است.

به نظر می آید با حذف قیمت‌های دستوری و فروش محصولات توسط مکانیزم بازار، خودروسازان صرفا تعمیق زیان سازی‌شان متوقف شده و سالها طول خواهد کشید بر روی پای خود بایستند و در صورتیکه قیمت‌گذاری دستوری متوقف نشود متوقف شدن فعالیت خودرو سازان با روند فعلی حتمی است و موجب به هم ریختگی بیشتر بازار خودرو، حذف خودرو سازان داخلی از صنعت خودرو کشور و وابستگی کشور به واردات خودرو خواهد شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها