کد خبر : 57761

دوره زمانی جدید افزایش قیمت کارخانه خودرو مشخص شد

دوره زمانی جدید افزایش قیمت کارخانه خودرو مشخص شد

شورای رقابت درآستانه فصل زمستان قیمت خودرو را در کارخانه افزایش نداد تا از شوک احتمالی به قیمت خودرو در بازار جلوگیری کند. با این تصمیم به نظر می رسد پرونده بازنگری افزایش سه ماهه قیمت خودرو که از امسال در دستور کار قرار گرفته بود بسته شده است.

به گزارش خودروتک، با این حال این فریز قیمت کارخانه خودرو در شرایطی اتفاق افتاد که شورای رقابت قصد داشت قیمت 18 خودرو کم تیراژ را آزاد کرده و یک گام به سمت تعیین قیمت خودرو براساس قیمت بازار پیش برود.

اکنون سوال اصلی این است که بازنگری قیمت کارخانه خودرو به روال قبل یعنی سالی یک بار بازگشته است یا برنامه دیگری در دستور کار شورای رقابت است.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر اینکه آیا قرار است از این به بعد، ۶ ماه یکبار قیمت کارخانه‌ای خودرو افزایش پیدا کند؟ گفت: وظیفه شورای رقابت است که دستورالعمل قیمت کالا‌های انحصاری را اعلام کند. قرار بر این بود که هر ۳ ماه یکبار و با توجه به نرخ تورم بخشی قیمت خودرو افزایش پیدا کند، اما با رویه به وجود آمده و کاهش نرخ ارز قرار است این اقدام از ۳ ماه به ۶ ماه یکبار تغییر پیدا کند.

رضا شیوا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی‌بر اینکه آیا ممکن است قیمت‌گذاری به کمیته خودرو واگذار شود، بیان کرد: براساس قانون، قیمت‌گذاری خودرو وظیفه شورای رقابت است، اینک به سازمان دیگری مانند کمیته خودرو محول شود، شایعه است.

وی اما در مورد خصوصی‌سازی صنعت خودرو نیز گفت:با وجود اینکه دولت تنها ۲۰ درصد سهم در خودروسازی دارد، اما مدیریت این صنعت را به دست گرفته است.شیوا افزود:در حال حاضر خودروسازان خصوصی هستند، یعنی دولت کمتر از ۲۰ درصد در این صنعت سهم دارد، بنابراین می‌توان گفت از نظر قانونی خودروسازان دولتی نیستند و خصوصی به شمار می‌روند.

وی گفت:خصوصی‌سازی یعنی اینکه دولت سهم خود را واگذار کند؛ با این حال براساس قانون مجلس شورای اسلامی، خودروسازی جزو صنایعی است که دولت می‌تواند تا‌ ۲۰ درصد سهم در آن را داشته باشد و با توجه به اینکه دولت تنها ۲۰ درصد در خودروسازی سهم دارد و مدیریت این بخش را به دست گرفته است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها