کد خبر : 5749

وضعیت چینی ها در بازار خودرو وخیم است

وضعیت چینی ها در بازار خودرو وخیم است

اخیرا مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی تحت‌ عنوان "بررسی سهم خودروهای چینی در ایران"، پرده از عمق ساخت داخل این محصولات برداشت؛ طبق این گزارش مشخص شده است که چینی‌ ها با داخلی‌ سازی نسبتا ضعیفی در خودروسازی کشور فعالیت می‌ کنند.

به گزارش خودروتک، رویدادهای چند ماه گذشته سرانجام اثر خود را بر آخرین سد بازار خودرو ایران نیز گذاشت و باعث کاهش تیراژ تولید خودروهای چینی شد.

تنها خودروهای خانواده رنو نیست که تولیدشان این روزها چندان تعریفی ندارد و تولید خودروهای چینی هم این روزها با مشکل مواجه شده است.

طبق گفته ها قراردادهای تأمین قطعه با چینی‌ ها هیچ مشکلی ندارد اما به دلیل تحریم‌ های بانکی و مشکل در نقل ‌و انتقال ارز واردات از این کشور به کندی در حال انجام است.

همچنین عرضه برخی برندهای چینی به بازار آمریکا باعث شده است شاهد توقف یا کاهش تولید خودروهای چینی باشیم. گفته می‌ شود تیراژ تولید برلیانس در پارس‌ خودرو کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. در آن‌ سوی جاده‌ مخصوص نیز شاهد کاهش شدید تولید هاوال در گروه بهمن هستیم. تولید ام ‌جی نیز در آبان ماه تقریبا متوقف شده بود و اخیر با آزاد شدن سری تازه قطعات منفصله از گمرک از سر گرفته شده است و خبرهای نه ‌چندان خوبی در مورد هایما ایران‌ خودرو نیز به گوش می‌ رسد. بقیه برندهای چینی بازار هم شاهد کاهش تولید شده ‌اند. این وضعیت باعث تغییرات در بازار خودروهای چینی خواهد شد.

 

خودروهای چینی

از سوی دیگر زمزمه های از خروج برند چانگان از کشور به گوش می رسد چرا که این شرکت نیز مانند گروه SAIC (مالک برند MG) با خودروسازان آمریکایی شراکت دارد و ظاهرا عرضه محصولات BYD نیز در پی اخلال در نقل و انتقالات مالی بین ایران و چین به کندی پیش می رود.

مسلما باز شدن برخی گره های اقتصادی به شرایط سیاسی بین ایران و چین و آمریکا ارتباط دارد و مشخص نیست که با توجه به جنگ تجاری چین و آمریکا (و احتمال رسیدن به توافق بین این دو کشور) سرنوشت شرکای چینی در صنعت خودروسازی ایران چه خواهد شد؟

اما از طرف دیگر ظاهرا اخیرا برخی از مسائل بانکی و مالی بین ایران و چین در حال حل و فصل شدن است و فارغ از مسئله آمریکا می توان حدس زد که احتمالا چینی ها به راحتی بازار پرسود خودروسازی در ایران را رها نخواهند کرد. هرچند افزایش شدید قیمت ها طی یکسال اخیر می تواند تیراژ این خودروسازان سخت کوش را نیز تحت تاثیر قرارداده و از عمق فعالیت آنها در بازار ایران بکاهد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها