کد خبر : 56703

ظهور چهارمین غول خودروسازی دنیا و ارتباط آن با ایران

ظهور چهارمین غول خودروسازی دنیا و ارتباط آن با ایران

با ادغام پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر، چهارمین خودروساز بزرگ جهان متولد می‌شود. با تولد «استلانتیس»، صنعت خودروی ایران نیز احتمالا از تبعات تشکیل این ائتلاف بزرگ بی‌نصیب نخواهد ماند. درباره اثرپذیری خودروسازی کشور از ادغام بزرگ، دو پیش‌بینی مطرح است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، پس از ماه‌ها مذاکره، پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر با یکدیگر ادغام شدند تا چهارمین خودروساز بزرگ جهان با نام «استلانتیس» رسما متولد شود.

این در حالی است که صنعت خودروی ایران نیز به احتمال فراوان از تبعات این ادغام بزرگ بی‌نصیب نخواهد ماند. ربط این ادغام بزرگ به خودروسازی کشور اینجاست که یک طرف آن، پژو-سیتروئن از شرکای قدیمی و البته بی‌وفای ایران خودرو و سایپا قرار دارد و در سمت دیگر نیز فیات-کرایسلرکه یک سر آن آمریکایی است.

با ادغام این دو حالا پرسش‌های زیادی درباره آینده مشارکت‌های خارجی خودروسازی ایران پیش آمده است. هم پژو و هم سیتروئن سابقه‌ای طولانی در صنعت و بازار خودروی ایران دارند که البته در این بین، پژو حضوری عمیق‌تر و البته پر حاشیه‌تر داشته است.

سناریوی محتمل

اگر فرض را بر این بگیریم که سناریوی نخست عملی شود، احتمالا رنو و خودروسازان چینی بیشترین نفع را از غیبت پژو در ایران خواهند برد. پژو سال‌ها اصلی‌ترین شریک صنعت خودروی ایران بوده و برخی دیگر از خودروسازان دنیا به خصوص رنو همواره سعی کرده‌اند جای آن را بگیرند؛ اما چندان توفیقی نداشته‌اند. حالا اگر فرض را بر این بگیریم که به واسطه تولد «استلانتیس» پای پژو از ایران بریده شود، فرصت بزرگی در اختیار امثال رنو و البته خودروسازان چینی قرار خواهد گرفت تا خود را در قالب شرکای اصلی خودروسازی ایران جا بیندازند.

نیامدن پژو-سیتروئن به ایران اما احتمالا از دید خیلی‌ها برای خودروسازی کشور یک فرصت به شمار می‌رود. بسیاری از شهروندان ایرانی احتمالا از شنیدن این خبر که پژو دیگر به ایران نخواهد آمد، خوشحال خواهند شد؛ زیرا این موضوع را فرصتی برای حضور دیگر خودروسازان بزرگ دنیا در کشور می‌دانند.

این نگاه به ماجرای پژو البته کمی خوش‌بینانه نیز به‌نظر می‌رسد؛ زیرا با توجه به فضای خاص کسب‌و‌کار در ایران و ضعف امنیت سرمایه‌گذاری و بالقوه بودن مساله تحریم ، بزرگان خودروسازی جهان چندان میلی به حضور در ایران ندارند ؛ ضمن آنکه در داخل نیز همواره سنگ‌اندازی‌هایی در این مسیر وجود داشته است.

این موضوع اتفاقا در دوران پسابرجام به چشم آمد، تا جایی که در نهایت پژو-سیتروئن، رنو و چند شرکت چینی حاضر به حضور در خودروسازی کشور شدند. جدا از این مسائل اما حتی اگر همین رنو و چینی‌ها نیز تنها کاندیداهای پر کردن جای پژو در خودروسازی ایران باشند، رخ دادن این اتفاق به لغو تحریم‌ها علیه کشور نیز بستگی دارد. در حال حاضر خودروسازی کشور درگیر تحریم است و شرکت‌های خارجی از بیم جرایم مادی و معنوی آمریکایی‌ها زیر بار ریسک همکاری با ایرانی‌ها نمی‌روند. با این حساب تا وقتی ابرهای تیره تحریم کنار نروند، خودروسازان خارجی امکان بهره بردن از فرصت طلایی و البته احتمالی خلأ پژو در ایران را پیدا نخواهند کرد.   

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها