کد خبر : 56533

خودروهای مناطق آزاد پلاک ملی می گیرند / قیمت خودروهای خاص می شکند؟

خودروهای مناطق آزاد پلاک ملی می گیرند / قیمت خودروهای خاص می شکند؟

در حالی که واردات خودرو به مناطق آزاد در سال آینده ممنوع است، حالا یک خبر جالب در خصوص خودروهای دارای پلاک مناطق آزاد منتشر شده است. آن هم مجوز گرفتن پلاک ملی برای خودروهای مناطق آزاد است که احتمالا از سال 1400 اجرایی می شود. اتفاقی که می تواند روی بازار خودروهای خاص کشور هم اثر بگذارد.

به گزارش خودروتک، دیدن فراری، لامبورگینی، بنتلی و دیگر خودروهای جذابی که تا قبل از این تنها آنها را در کیش و قشم و دیگر مناطق آزاد کشور می دیدیم با پلاک ملی در سطح کشور می تواند جالب توجه باشد.

تاکنون این خودروها برای مدتی محدود در هر سال اجازه خروج از منطقه آزاد خود را داشتند اما با تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1400 می توانند پلاک ملی هم بگیرند. البته این مصوبه شامل خودروهای آمریکایی موجود در مناطق آزاد نمی شود.

این خبر را نخستین بار مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در توییتر خود اعلام کرد. یوسفی در توییت خود نوشت: 

مصوبه امروز کمیسیون تلفیق بودجه:

در سال 1400 خودروهای پلاک مناطق آزاد (مانند منطقه آزاد اروند) می توانند با پرداخت عوارض پلاک منطقه آزاد را به ملی تبدیل کنند.

جزئیات تبدیل خودرو پلاک مناطق آزاد به پلاک ملی

همچنین رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق در خصوص این مصوبه گفت: حقوق گمرکی و سود بازرگانی متناسب و مشروط، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، توسط کمیته موضوع ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات تعیین و توسط دولت ابلاغ می‌شود.

وی تاکید کرده «براساس این مصوبه، نرخ سود بازرگانی در تناسب با نوع خودرو و سال ساخت باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که در مقایسه قیمت‌های کف بازار، منجر به سود غیرمتعارف (بیش از ۲۰ درصد) برای وارد کنندگان نشود.»  به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق، در صورت مشاهده روند فزاینده تفاوت میان قیمت‌های کف بازار و وارداتی‌ها، دولت می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در نرخ سود بازرگانی اقدام کند.

 

اثر این مصوبه بر قیمت خودروهای خاص

اجرایی شدن این مصوبه می تواند تاثیر مهمی روی قیمت خودروهای خاص و تک کنونی داشته باشد که دارای پلاک ملی هستند. به عنوان مثال خودروهایی مانند رنجروور، بنتلی، مرسدس بنز SLS، فراری 458 ایتالیا و ... هستند که به تعداد بسیار محدود و در برخی موارد یک دستگاه، دارای پلاک ملی هستند.

طبیعی است که در این شرایط قیمت آنها بسیار بالا باشد. اما تخصیص پلاک ملی به خودروهای مناطق آزاد می تواند رقبای جدیدی را برای این خودروها در بازار ایجاد کرده و موجب کاهش قیمت آنها شود.

از سوی دیگر در سطح دوم قیمت یعنی خودروهایی مانند بنز، ب ام و، کیا، تویوتا و ... نیز انبوهی از خودروها می توانند پلاک ملی گرفته و در بازارهای سطح کشور وارد چرخه داد و ستد شوند که این افزایش عرضه نیز می تواند قیمت این دست از خودروها را نیز دستخوش تغییر و تحول کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها