کد خبر : 56277

چرا با افزایش تولید باز هم خودرو گران می‌شود؟

رئیش شورای رقابت می گوید معتقد هستیم که هر چقدر تولید بالاتر رود قیمت بازار آزاد و حاشیه بازار کاهش پیدا می‌کند در این صورت به قیمت دستورالعمل نزدیک‌تر خواهیم شد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، شیوا در مورد این‌که پیش‌تر اعلام کرده بودید دلیل گرانی در بازار خودرو عرضه کمتر از تقاضا است و با افزایش تولید قیمت‌ها متعادل خواهد شد اما اکنون بر این تاکید دارید که با افزایش تولید، قیمت برای خودروسازان افزایش پیدا می‌کند. این چگونه قابل توجیه است، یادآور شد: ما فعلا در یک عدم تعادل عرضه و تقاضا قرار داریم و تا زمانی که افزایش تولید وجود نداشته و تعادل بر قرار نشود کاهش قیمتی رخ نمی‌دهد.

اکنون با افزایش قیمت نهاده‌های تولید نمی‌توان افزایش قیمت نداشت، بنابراین تا وقتی که تورم رو به رشد حرکت می‌کند حتی اگر تعادل بین عرضه و تقاضا رخ دهد باز هم باعث افزایش قیمت تمام شده کالامی شود، از این‌رو ناچار هستیم قیمت را هم افزایش دهیم، پس اینگونه نیست که اگر تولید بالا رود قیمت پایین بیاید. فقط فرق این فرمول این است که افزایش قیمت با افزایش تولید همراه است ولی در گذشته حتی اگر تولید رشد نداشت مجبور بودیم که قیمت را بالا ببریم.

رییس شورای رقابت در مورد این‌که اشاره داشتید در فرمول جدید متوسط قیمت بازار مورد توجه است پس در این حالت چطور تاکید می شود که قیمت به فرمول شورای رقابت نزدیک خواهد شد؟ گفت: درست است که مبنا به جای تورم بخشی متوسط قیمت بازار است، ولی ضریب "لاندا" که میزان تحقق هدف یعنی افزایش ۵۰ درصدی تولید است مطرح و مورد محاسبه قرار می‌گیرد که نقش بسیار مهمی دارد، بنابراین ما معتقد هستیم که هر چقدر تولید بالاتر رود  قیمت بازار آزاد و حاشیه بازار کاهش پیدا می‌کند در این صورت به قیمت دستورالعمل نزدیک‌تر خواهیم شد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها