کد خبر : 56167

آیا فرمول جدید قیمت خودرو منجر به کاهش قیمت می شود؟

آیا فرمول جدید قیمت خودرو منجر به کاهش قیمت می شود؟

این روزها مهمترین بحث صنعت خودرو کشور فرمول جدیدی است که قرار است قیمت 18 خودرو منتخب شورای رقابت از طریق آنها مشخص شود. فرمولی که در بدو امر افزایش قیمت کارخانه این خودروها را نسبت به آنچه اکنون عرضه می شود در پی خواهد داشت. اما سوال این است که آیا در نهایت کاهش قیمت این خودروها رقم خواهد خورد؟

به گزارش خودروتک، هر چند عرضه این 18 خودرو با قیمت حاشیه بازار ابلاغ شده است اما ورود سازمان بازرسی کل کشور به این مصوبه شورای رقابت ممکن است اجرای آن را با تجدیدنظرهایی همراه کند.

حال تا مشخص شدن تکلیف نهایی ببینیم آیا عرضه خودرو با قیمت حاشیه بازار می تواند قیمت خودرو را کاهش دهد یا خیر.

جواب این سوال مثبت است اگر شرط شورای رقابت برای این به نوعی آزادسازی قیمت خودرو اجرا شود. در واقع کلید کاهش قیمت خودرو در افزایش تیراژ تولید است که شورای رقابت به عنوان پیش شرط این فرمول جدید اعلام کرده است.

در صورتی که قیمت این 18 خودرو با فرمول جدید محاسبه و اجرایی شود، باید نهادهای نظارتی بر روند اجرای افزایش تولید خودرو نظارت کرده و خودروسازان را ملزم به افزایش تولید این محصولات از محل افزایش قیمت آنها کنند. چرا که این خودروها رقبای چندانی در خارج از محدوده دو خودروساز اصلی کشور ندارند که بازارشان غیرانحصاری و مشمول آزادسازی قیمت باشد.

اگر تیراژ تولید این خودروها افزایش پیدا کند قطعا با کاهش قیمت در بازار مواجه خواهند شد. چرا که به غیر از خودروهای جدید شاهین، آریا و تارا و همچنین پژو پارس بنزینی، بقیه خودروها در ردیف محصولات کم تیراژ بازار به حساب می آیند و بخشی از قیمت آنها ناشی از این کمبود عرضه است که با افزایش تولید می تواند حباب آن تخلیه شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها