کد خبر : 56142

خودروسازان داخلی زیانده شده‌اند

خودروسازان داخلی زیانده شده‌اند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه هفته گذشته (۲ دی ماه) تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت های خودروسازی را بررسی کرده و در نهایت با آن موافقت کردند. این تحقیق و تفحص در ۹ محور مطرح شده است و یکی از اصلی‌ترین انتقادات متقاضیان خودرو این است که " چرا باید بین قیمت خودرو در شرکت‌ها و بازار اینقدر تفاوت وجود داشته باشد؟"

به گزارش خودروتک به نقل از ایسنا ، در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان با ۹ محور، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که هرچند محورهای طرح تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی به درستی تبیین شده است و می‌خواهد چالش‌های بازار و صنعت خودرو را رفع کند اما این نکته را نیز نباید فراموش کرد که ریشه برخی از این چالش‌ها در جایی غیر از خودروسازی است. ضمن اینکه از نتایج این طرح همچون طرح‌های پیشین مجلس، نبایست غافل ماند.

در رابطه با ارائه این طرح و تاثیر آن بر صنعت و بازار خودرو، حسن کریمی سنجری- کارشناس صنعت خودرو - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی همچون دوره‌های قبل، طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی ها را تصویب کرد اما نکته‌ حائز اهمیت، بی‌توجهی به نتایج این طرح‌هاست؛ بطوریکه در دوره‌های قبلی کمتر شاهد بوده‌ایم که نهادهای ذی‌ربط به نتایح تحقیق و تفحص نمایندگان ورود کرده باشند. ضمن اینکه در برخی دوره‌ها، نتایج و راهکارهای ارائه شده این طرح‌ها نیز چندان به واقعیت نزدیک نبوده است.

وی افزود: البته محورهای طرح اخیر مجلس در تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی به درستی تشخیص داده و تبیین شده است؛ به نحوی که پیشنهاد دهنده طرح تلاش کرده تا چالش‌های جاری بازار و صنعت خودرو را مدنظر قرار دهد. اگرچه که به نظر می‌رسد ریشه برخی از این چالش‌ها را نباید صرفا در خودروسازی جست وجو کرد. به طور مثال فضای نامساعد اقتصادی و حاکمیت دولت بر این شرکت‌ها باعث شده بیش از آنکه سودآوری در این شرکت‌ها دارای اهمیت باشد، حیات آن‌ها مورد نظر سیاست‌گذار خودرویی کشور قرار گیرد.

این کارشناس تصریح کرد: در حقیقت این شرکت‌ها بیش از آنکه بر اساس یک استراتژی توسعه صنعتی و سودآوری اداره شوند، با فشارهای دولتی از جمله تحمیل نرخ‌گذاری دستوری، به بنگاه‌هایی زیان‌ده تبدیل شده‌اند که دولت هر از چندگاهی با تزریق نقدینگی، آن‌ها را از ورطه ورشکستگی می‌رهاند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها