کد خبر : 55903

نقش لابی قطعه سازان در افزایش قیمت خودرو

نقش لابی قطعه سازان در افزایش قیمت خودرو

تا همین چند سال پیش با حدود ۳۰ میلیون تومان می‌توانستیم یک خودروی معمولی بخریم اما اکنون با همین مبلغ می‌توان تنها ۶ قلم از قطعات همان خودرو را خریداری کرد.

به گزارش خودروتک به نقل از ایران ، در توضیح ساده‌تر ۵ حلقه تایر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ای‌سی‌یو ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، اتاق کامل ۱۹ میلیون تومان، باتری ۴۲۰ هزار تومان و کاتالیست ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این قیمت‌ها برای ارزان‌ترین خودروی بازار یعنی تیبا صندوقدار است.

در این میان یک نکته مهم وجود دارد و آن چرخه معیوبی است که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی وجود دارد. در ایران قطعه‌سازان متعددی وجود دارند؛ مجموعه‌هایی که می‌توانند با قیمت‌های رقابتی با خودروسازان همکاری کنند، اما نداشتن لابی و عدم حضور در چرخه دلالان باعث شده است که تولید این مجموعه‌ها کاهشی شود و یا خوشبینانه با یک یا دو واسطه به زنجیره تأمین قطعات خودرو برسند.

محمدحسین احمدیان یکی از فعالان صنعت قطعه‌سازی است، او می‌گوید: «می‌توان قیمت خودرو را کاهش داد اما برخی‌ها نمی‌خواهند چرا که سودشان در این موضوع است. خودروسازان با معدود شرکت‌های قطعه‌سازی همکاری می‌کنند که بعضاً این شرکت‌ها با ارائه پول‌های هنگفت توانستند به چنین جایگاهی برسند. در این میان برای اینکه محصول یک قطعه‌ساز به ایران‌خودرو یا سایپا برسد، باید با قطعه‌سازان که وصل هستند و واسطه‌ها لابی کرد. آنها با گرفتن پول یا درصدی از فروش اجازه می‌دهند که قطعه‌ساز محصول خود را از طریق آنها وارد زنجیره تأمین کند. این در حالی است که قطعه‌سازانی وجود دارند که می‌توانند با قیمت و کیفیت بهتری یک قطعه را تولید کنند، اما به خاطر نداشتن رانت و پول چنین امری برایشان محقق نشده است.»

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها