کد خبر : 55715

یک تیر و 3 نشان با آزادسازی واردات خودرو

یک تیر و 3 نشان با آزادسازی واردات خودرو

حالا دیگر دو سال و نیم از ممنوعیت واردات خودرو گذشته است و در این مدت هم دولت از این ممنوعیت واردات به نوعی متضرر شده و هم مردم. با این حال هم از وزارت صمت و هم از سوی مجلس تمایل به آزادسازی واردات خودرو دیده می شود. هر چند هر دو طرف در این خصوص دست به عصا جلو می روند.

به گزارش خودروتک، اینکه آزادسازی قیمت خودرو برای سال 1400 اتفاق خواهد افتاد یا خیر را هنوز نمی توان به یقین گفت اما سیگنال های مثبت در این خصوص بیشتر از گذشته شده است.

تنها دلیلی که دولت در مساله واردات خودرو موضع ممنوعیت را برگزید حفاظت از منابع ارزی کشور در شرایطی بود که آمریکا با خروج از برجام و اعمال دور جدیدی از تحریم ها برنامه فشار حداکثری بر کشور را در دستور کار خود قرار داد.

با این حال اکنون دست اندرکاران طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو به دنبال راه هایی هستند تا ضمن آزادسازی واردات خودرو از خروج منابع ارزی از کشور نیز خودداری شود. راه هایی مانند استفاده از ارز اشخاص که در خارج از کشور در بانک ها قرار دارد. ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به اقتصاد کشور وجود ندارد و از این طریق اتفاقا می تواند وارد چرخه اقتصاد شود.

آزادسازی واردات خودرو می تواند به نوعی یک تیر و سه نشان زدن باشد و آنچه را اکنون به تهدیدی تبدیل شده به فرصت بدل کند. می گوییم تهدید از آن جهت که با ممنوعیت واردات خودرو قیمت خودروهای مدل 2014 و 2015 که سال های از کارکرد آنها می گذرد نیز نجومی شده است. همچنین بالا رفتن قیمت خودروهای وارداتی که در رده قیمتی 120 تا 200 میلیون تومان قرار داشتند و تعدادشان کم هم نبود موجب شد تا قیمت تولید داخل هم رشد فزاینده ای کرده و این بازه قیمت را تصاحب کنند.

آزادسازی واردات خودرو از محل منابع ارزی که موجب تحمیل تقاضای سنگین به بازار ارز کشور نباشد در وهله اول دولت را به منابع درآمد از محل واردات خودرو مانند تعرفه و حقوق و عوارض گمرکی می رساند. درآمدی که دو سال است از آن محروم شده است.

تیر دوم بر بازار خودروهای وارداتی می نشیند. قیمت خودروهای وارداتی آنقدر بدون منطق بالا رفته که حتی خبر آزادسازی واردات خودرو نیز می تواند موجب شکستن قیمت ها شود.

سومین خیر در واردات خودرو نیز پیدا شدن رقبایی برای خودروهای داخلی است. حال که زمزمه آزادسازی قیمت برخی خودروهای داخلی به گوش می رسد، خوب خواهد بود که در بازار قیمتی نزدیک به آنها واردات خودرو نیز وجود داشته باشد تا از انحصاری شدن این خودروها در شرایط آزادسازی قیمت رفع اثر شود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها