کد خبر : 55663

خودروسازان درمورد لیست فروش آنلاین شفاف سازی نمی کنند

خودروسازان درمورد لیست فروش آنلاین شفاف سازی نمی کنند

نقطه اشتراک مجلس و دولت هم پیرامون این مساله است که نظام چند نرخی در قیمت خودرو و هر حوزه دیگری خسارت بار است . ممکن است عده ای در این میان از طریق سوداگری سود خوبی به جیب بزنند، اما عموم مردم و مصرف کنندگان با مشکلات فراوانی مواجه می شوند.

به گزارش خودروتک به نقل از اقتصاد آنلاین ، روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران در مجلس می گوید اختلاف اما از جایی آغاز می شود که دولت می گوید، تعیین قیمت خودرو باید به حاشیه بازار سپرده شود و مسئولیت تصمیماتش را نیزبه عهده نمی گیرد. ضمن اینکه حاضر به تعیین تکلیف تفاوت قیمت بازار آزاد و قیمت تمام شده خودرو نیست. در سوی مقابل، مجلس معتقد است که قیمت باید در بازار سرمایه تعیین شود، ضمن اینکه منابع مازاد برآمده از آزادسازی قیمت خودرو نیز باید تعیین تکلیف شود. چرا بورس؟ چون مکانیسمی شفاف تر و قابل اعتمادتر از بازار سرمایه وجود ندارد.

او افزود: البته، عرضه خودرو در بورس به صورتی باید برنامه ریزی شود که روند عرضه و تقاضا مدیریت شود. نباید اینگونه شود که هر فرد و جریانی که اراده کرد بتواند وارد بازار شود و در راستای رویکردهای سوداگرانه، خودرو بخرد. بدون تردید بعد از شفاف‌تر شدن روند معاملات، بخش قابل توجهی از تقاضاهای کاذب از چرخه داد و ستد خودرو خارج خواهند شد و بازار با توازن بیشتری پیش می رود.

ایزدخواه در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس به نحوه ثبت نام‌های خرید خودرو تا قبل از تصویب و اجرای طرح ساماندهی بازار خودرو ورود خواهد کرد؟ گفت: در این بخش هم ابهامات زیادی وجود دارد. اساسا مشخص نیست، روند ثبت نام متقاضیان برای خرید خودرو از کارخانه، مبتنی بر چه مکانیسمی دنبال می شود. مجلس سوال های متعددی در این زمینه هم از وزیر صمت و هم از خودروسازان داشته است، اما هنوز به این مطالبات پاسخی داده نشده است. در آخرین مورد از شرکت های اصلی خودروساز درخواست شد تا لیست فروش خودروها طی یک سال گذشته را در اختیار اعضای کمیسیون قرار دهند که هنوز پاسخی داده نشده است. البته مجلس با استفاده از ابزارهای نظارتی تلاش خواهد کرد تا شفاف سازی لازم را در این زمینه انجام دهد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها