کد خبر : 55659

2 ابهامی که باید قبل از عرضه خودرو در بورس برطرف شود

2 ابهامی که باید قبل از عرضه خودرو در بورس برطرف شود

برخلاف آنچه از سوی وزیر صمت مطرح شد، عرضه خودرو در بورس هنوز منتفی نشده است. روح‌اله ایزدخواه با اینکه طرح عرضه خودرو در بورس از دستور کار خارج نشده، گفت:وزیر صمت از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس بودند و احتمالا با مخالفان این طرح (در مجلس) صحبت کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که طرح مورد نظر منتفی است.

به گزارش خودروتک، به این ترتیب مشخص شد که طرح عرضه خودرو از طریق بورس دست کم تا امروز از دستور کار طراحان آن خارج نشده است و مجلسی ها در حال تکمیل کردن آن هستند.

اگر چه عرضه خودرو در بورس به دلیل ساز و کار شفاف معاملات آن می تواند مانع از ورود دلالان شود اما ابهاماتی که در این خصوص وجود دارد چشم انداز فروش خودرو در بورس را غیر قابل ارزیابی کرده است.

نحوه کشف قیمت و همچنین میزان تولید خودرو دو مقوله ای هستند که مخالفان روی آن انگشت می گذارند.

برای آنکه قیمت کالایی در بورس از روند نوسانی قابل قبولی که مبتنی بر عرضه و تقاضا است پیروی کرده و از فراز و فرودهای هیجانی دور بماند، باید میزان عرضه و تقاضا به یکدیگر نزدیک بوده و جریان عرضه روندی پایدار داشته باشد. در مورد خودرو اکنون شاهد هستیم که میزان عرضه از تقاضا فاصله معنی داری دارد. همچنین تولید خودرو نه به صورت ثابت در هر ماه که در برخی ماه ها بیشتر و برخی ماه ها کمتر است و همچنین تولید کننده نیز در هر ماه اقدام به تولید مقدار ثابتی از هر مدل نمی کند.

این نوسانات تولید که فرآیندی طبیعی در پروسه تولید خودرو هم به حساب می آید و خاص خودروسازان کشورمان هم نیست، عاملی است که می تواند بر قیمت یک مدل خودرو در بورس از طریق کاهش عرضه اثر بگذارد.

همچنین کشف قیمت خودرو در بورس هم مساله مهم دیگری است. در نظر گرفتن یک قیمت پایه برای عرضه خودرو در بورس با کشف قیمت از طریق عرضه و تقاضا چندان همخوانی ندارد. چرا که اجازه پایین آمدن قیمت یک خودرو را در صورت نبود تقاضا نمی دهد. این مساله شاید در شرایط کنونی که عرضه و تقاضا با هم فاصله زیادی دارند موضوعیت نداشته باشد، اما با افزایش تولید و کاهش تعداد کسانی که شرایط خرید خودرو از بورس را دارند خودش را نشان خواهد داد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها