کد خبر : 5555

خودروتک بررسی می‌کند؛

بعد از افزایش قیمت خودرو، چه می‌شود؟

بعد از افزایش قیمت خودرو، چه می‌شود؟

خودروساز، قطعه‌ساز، خریدار و فروشنده همه چشم به دولت دوخته‌اند تا قیمت‌های نهایی خودروها را اعلام کند. قیمت‌هایی که دیگر محال است کاهش پیدا کنند. فارغ از زمان اعلام نرخ‌های جدید، کارشناسان نظرات متفاوتی درباره سناریوهای بعد از افزایش قیمت‌ها دارند. نگاه خوش‌بینانه بازگشت آرامش به بازار از طریق عرضه انبوه شرکت‌ها است؛ اما منتقدین باز هم نسبت به سیاست قیمت‌گذاری دستوری هشدار می‌دهند.

به گزارش خودروتک، به نظر می‌رسد چراغ اول را ایران‌خودرو روشن کرده باشد. اعلام طرح فروش چهار محصول با قیمت‌های جدید و البته به صورت تحویل فوری. این همان چیزی است که بیشتر و پیشتر از هرچیز دیگری بازار به آن نیازمند است. در واقع اگر افزایش قیمت خودرو همراه با تزریق انبوه باشد،‌ بازار به مراتب رفتار روانی بهتری از خود نشان می‌دهد.

در نقطه مقابل اگر قیمت‌های جدید اعلام شوند و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود این قیمت‌ها روند فزاینده داشته باشد و هم‌زمان «عرضه متناسب با تقاضا» از سوی خودروسازان شکل نگیرد، بازار به سمت یک تورم انتظاری دیگر می‌رود که اثرات وخیم آن را تابستان امسال دیدیم.

باید اعتراف کرد که افزایش قیمت خودرو با توجه روند صعودی نرخ ارز، امری بدیهی خواهد بود. اگرچه خودروسازان هیچ‌گاه پاسخگوی خوبی برای انتقاد رسانه‌ها و کارشناسان نبوده‌اند و هر بار به بهانه‌ای از زیر بار فشار اتهامات فرار کرده‌اند، این‌بار به‌نوعی باید حق را به آن‌ها داد. خط‌های تولید عملاً تعطیل شده و شرکت‌ها با نیمی از ظرفیت خود کار می‌کنند. بزرگان خودروسازی از انجام وعده‌های خود غافل مانده‌اند و مشتریان دیگر تاب این وضعیت را ندارند.

افزایش منطقی قیمت خودرو می‌تواند توازن نقدینگی در شرکت‌های خودروساز را بهینه کند. شرکت‌هایی که اگرچه با اتخاذ برخی از سیاست‌های نادرست خود را به این روز انداخته‌اند، ولی حداقل می‌توانند با واقعی شدن قیمت‌ها بخشی از بدهی سنگین خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند. بدهی که چرخ زنجیره تأمین را در گل فرو برده است.

اینکه قیمت‌های جدید 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار باشد یا نه، دیگر اهمیتی ندارد. آنچه در این میان مهم است، تجربه سنگینی است که دولت طی شش ماه اخیر تاوانش را پس داد. حداقل امیدوار هستیم که خاطره شوم نیمه ابتدایی امسال برای دولتی‌ها تجربه شده باشد تا بدانند سیاست قیمت‌گذاری دستوری اگر در ظاهر حتی برای چند سال بازار را آرام نگاه می‌دارد، ولی با یک نسیم تنش‌زا است که آن‌گونه که دیدیم همه‌چیز را تخریب می‌کند و می‌رود.

بعید نیست که شرکت‌های خودروساز با افزایش قیمت خودرو حداقل بخشی از ضرر و زیان خود را جبران کنند و به لطف این اتفاق از این استرس جان سالم به در ببرند. آن وقت است که بار دیگر به کلیشه‌های خود بازمی‌گردند و با جان دوباره‌ای که گرفته‌اند دوباره بر بازار انحصاری‌شان حاکم می‌شوند. فرقی ندارد که خودروساز زیان‌ده باشد یا سودده. مهم این است که خودروسازی در انحصار سرانجام تلخی دارد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها