کد خبر : 55507

2 سکته در مسیر تولید خودرو

2 سکته در مسیر تولید خودرو

مرور آمارها نشان می‌دهد روند رو به رشد تولید خودرو در کشور تا پایان بهمن 98 ادامه داشته، اما در اسفند آن سال و فروردین 99 دچار سکته شده است.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، این دو سکته نسبتا خفیف، نخست با شیوع ویروس کرونا در ارتباط است و پس از آن نیز به تعطیلات نوروز 99 مربوط می‌شود. اواخر بهمن 98 رسما اعلام شد که ویروس کرونا به ایران رسیده و اگرچه تا یکی، دو هفته موضوع خیلی جدی گرفته نشد، با این حال در ادامه اوضاع فرق کرد و خطوط تولید قطعات و خودروها نیز متاثر از شیوع این ویروس خطرناک، تعطیل یا نیمه‌تعطیل شدند.

از آن سو تامین قطعات از خارج نیز به‌دلیل محدودیت‌های پروازی، اختلال جدیدی را تجربه کرد تا خودروسازی کشور پس از پشت‌سر گذاشتن شوک تحریم، شوکی جدید را تجربه کند. در فروردین نیز از یکسو به‌دلیل تعطیلات نوروز و از سوی دیگر، آغاز به کار دیرتر از موعد خودروسازان و قطعه‌سازان (ناشی از شیوع ویروس کرونا)، روند رو به افت تولید ادامه یافت.

این در حالی است که از اردیبهشت 99 تا پایان شهریور امسال، خودروسازی کشور روندی رو به رشد را تجربه کرد. طی سال 99، اتفاق بسیار مهمی رخ داد که باعث شد توان تولید خودروسازان بالا برود و آن، رشد قیمت کارخانه‌ای محصولات بود. طی سال جاری و تا به امروز، خودروسازان سه بار مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت گرفته‌اند که این موضوع نقش مهمی در بهبود تولیدشان داشته است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها