کد خبر : 55463

خودروهای رسوبی گمرک چه زمانی ترخیص می شوند؟

خودروهای رسوبی گمرک چه زمانی ترخیص می شوند؟

گمرک ایران، بایستی در خصوص آخرین وضعیت خودروهای در گمرک مانده بدون مشکل قضایی شفاف سازی کند.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم ، مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی در خصوص تعیین تکلیف خودروهای در گمرک مانده اعلام کرد، پیرو بخشنامه 12 مهر ماه سال جاری معاون فنی گمرک، در خصوص بخش پایانی بخشنامه فوق الاشاره مبنی بر "در خصوص ما بقی خودروهای توقیفی مطابق با مقررات حاکم اقدام لازم و قانونی معمول گردد" خواهشمند است دستور فرمایید در مواردیکه از خودروهای سواری رفع توقیف گردیده و خودروی مورد نظر مشمول فهرست منضم به بخشنامه مرکز مبارزه با  جرائم سازمان یافته نمی‌باشد، با توجه به اینکه مهلت ترخیص سایر خودروها بر اساس بخشنامه سوم تیر ماه  این دفتر مستند به مصوبه هیئت دولت، در تاریخ 26 شهریور ماه امسال به پایان رسیده مطابق مقررات عمل شود.

بر این اساس، اجرای احکام صادره و  ترخیص خودروهای رفع توقیف اعلام شده، منوط به تمدید مجدد مهلت ترخیص خودروهای سواری موجود و ابلاغ آن توسط این دفتر میباشد.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که اگر خودرویی در سه ماه گذشته به لحاظ قضایی رفع توقیف شده است آیا باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار میگرفت یا نه؟ برای شفاف شدن تعداد و آخرین وضعیت خودروهای در گمرک مانده بدون مشکل قضایی گمرک ایران باید شفاف سازی کند.

بر اساس بخشنامه ای که اخیرا از سوی معاون فنی گمرک  ابلاغ شد هیچ کالایی بیش از دو ماه نمیتواند در  بنادر و انبارهای عمومی معطل بماند در غیر این صورت کالا باید مشمول مقررات متروکه شود.

گمرک جمهوری اسلامی ایران , واردات خودرو ,

گفتنی است، از خرداد ماه سال 1397 با اعلام فهرست کالاهای گروه چهار واردات خودرو به کشور ممنوع شده است. در این مدت تنها حدود 1000 دستگاه خودرو از محل خودروهای در گمرک مانده با مصوبات هیئت دولت امکان ترخیص از گمرکات را داشته‌اند.

بر اساس لایحه بودجه سال بعد، دولت حدود 2000 میلیارد تومان درآمد از عوارض گمرکی از محل واردات خودرو پیش بینی کرده است.

گفتنی است، در سالهای 96 و ما قبل که واردات خودرو آزاد بود 60  تا 70 هزار دستگاه خودرو خارجی با ارز بری تقریبی یک میلیارد دلار وارد کشور شده است.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها