کد خبر : 55186

جزئیاتی از پروژه تولید خودرو ارزان / «خودروی مردمی» ایران خودرو

جزئیاتی از پروژه تولید خودرو ارزان / «خودروی مردمی» ایران خودرو

در طول سال های گذشته چه زمانی که پراید هنوز تولید می شد و چه همزمان با توقف تولید پراید، بحث جایگزین پراید همواره مطرح بوده است. اهمیت پراید هم تنها قیمت پایین آن بوده است که آن را به خودرویی قابل دستیابی برای اکثریت جامعه تبدیل می کرد.

به گزارش خودروتک، بحث تولید و عرضه جایگزینی برای پراید همواره با چالش هایی همراه بوده است. مهمترین چالش هم تولید خودرویی دارای استانداردهای روز ایمنی با قیمتی دست کم نزدیک به قیمت پراید بوده است.

واقعیت این است که تغییرات رخ داده در بازار خودرو از نظر قیمت موجب شده تا خرید خودرو صفر کیلومتر برای بسیاری از مردم دشوار و حتی غیر ممکن باشد. از این رو نیاز به عرضه دست کم یک خودرو زیر 100 میلیون تومان با تیراژ بالا که در بازار هم زیر 100 میلیون تومان باقی بماند به شدت احساس می شود.

«خودرو مردمی» نامی است که اخیرا از سوی فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو مطرح شده است. خودرویی که تولید آن با کمترین هزینه قابل انجام باشد و بتواند با قیمتی پایین تر به نسبت قیمت های کنونی خودرو در کارخانه، به دست مصرف کننده برسد.

فرشاد مقیمی با اشاره به مفهوم خودروی ارزان قیمت در خصوص اقدامات انجام شده در جهت ارزان سازی خودرو‌های تولید داخل اظهار داشت: منظور از تولید خودرو‌های ارزان‌قیمت، این است که بتوانیم خودرویی را با حداقل هزینه طراحی کنیم و البته نباید تصور شود که این خودرو‌ها از رده خارج یا بی‌کیفیت خواهند بود بلکه خودرو‌هایی مدرن و با طراحی به روز هستند، اما طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که کمترین هزینه برای تولید آن‌ها صرف شده است.

وی همچنین کاهش هزینه تولید را وابسته به افزایش تیراژ دانست و گفت: در این مرحله قرار بر تولید خودروی ارزان قیمت توسط شرکت ایران خودرو نیست بلکه قرار بر این است که صنعت خودروسازی کشور اقدام به تولید یک خودروی مردمی نماید.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: کاهش شدید هزینه‌های سربار از نتایج افزایش تیراژ این خودرو‌ها است که می‌تواند در بحث کاهش هزینه‌ها کمک کند.

مقیمی گفت: این خودرو‌ها در تیراژ بالا تنها برای بازار کشور دیده نشده و صادرات به خارج از کشور نیز مدنظر است.

وی در ادامه به قوای محرکه این نوع خودرو‌ها از جمله حجم پایین موتور آن‌ها اشاره کرد و افزود: عملکرد و کارایی این موتور‌ها در حد موتور‌هایی است که برای سایر خودرو‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو کاهش قیمت این خودرو‌ها را تنها منحصر به زمان خرید و فروش ندانست و تصریح کرد: هزینه‌های نگهداری خودرو و مصرف این خودرو نیز می‌بایست کاهش یابد بدین معنا که نوع موتور طراحی شده، باید مصرف سوخت را کاهش دهد.

مقیمی افزود: این خودرو یک خودروی سبک با وزنی حداکثر ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم خواهد بود که آلیاژ‌های خوبی در تولید آن به کار رفته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در مرحله فعلی دو مدل گِلی این خودرو در ایران خودرو ساخته شده و تلاش بر این است که در بهمن ماه سال جاری این خودرو معرفی و رونمایی شود.

مقیمی در پایان ضمن اشاره به نامگذاری این خودرو تحت عنوان «خودروی مردمی» خاطرنشان کرد: پلتفرم این خودرو‌ها به صورت مشترک توسط صنعت خودروسازی کشور ساخته می‌شود و قرار بر این است که قطب‌های اصلی صنعت خصوصی نیز در این حوزه مشارکت داشته باشند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها