کد خبر : 54933

عبور بازار از خطر جهش دوباره قیمت خودرو / سیگنال ریزش 25 روزه به تقاضا

عبور بازار از خطر جهش دوباره قیمت خودرو / سیگنال ریزش 25 روزه به تقاضا

روند سه روز اول هفته در بازار خودرو نشان داد که شرایط برای قیمت خودرو تغییر کرده است.

به گزارش خودروتک، بازار خودرو از ابتدای این هفته در فاز ثبات قیمت قرار گرفت. با آنکه بازار فیزیکی خودرو پس از دو هفته تعطیلات کرونایی از شنبه این هفته کار خود را آغاز کرد، اما این بازگشایی نه تنها موجب افزایش قیمت خودرو نشد، بلکه جریان افزایشی که از اواخر هفته گذشته آغاز شده بود را متوقف کرد.

در چند روز اخیر قیمت خودرو پراید 131 روی 106 میلیون تومان ثابت مانده است. حتی برخی خودروها همچون پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 اس ال ایکس دیروز کاهش قیمت هم داشتند.

روند افزایشی دو روز آخر هفته گذشته این نگرانی را ایجاد کرد که قیمت خودرو بار دیگر به مدار افزایشی روز به روز بازگردد. اما چرا اینگونه نشد؟

مهمترین عامل در تمام بازارهای سرمایه ای از جمله خودرو نرخ ارز است. ثبات قیمت دلار و یورو با میل به کاهش قیمت که در دو روز اخیر مشاهده شد اصلی ترین سیگنال را به بازار خودرو ارسال کرد.

عامل دوم را می توان «ترس پول» برای ورود به بازار خودرو دانست. تجربه ریزش سنگین قیمت خودرو از نیمه آبان ماه به این سو که به عنوان مثال در خودرو پراید تا 30 میلیون تومان هم کاهش قیمت رخ داد، موجب شده تا تقاضای سفته بازانه فعلا تمایلی برای سرمایه گذاری روی خودرو نداشته باشد.

از سوی دیگر تقاضای واقعی نیز این سیگنال را از ریزش 25 روزه بازار خودرو گرفته است که قیمت خودرو حبابی بوده و هنوز جای کاهش بیشتری دارد. به این ترتیب این تقاضا نیز حتی پس از بازگشایی بازار خودرو پس از محدودیت های کرونایی، وارد فاز خرید نشده است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها