کد خبر : 54932

عزم مجلس برای واردات خودرو با پیش بینی این راهکارها

عزم مجلس برای واردات خودرو با پیش بینی این راهکارها

واردات خودرو کماکان در بن بست قرار دارد. حتی تعیین ردیف درآمدی بودجه از محل حقوق و عوارض گمرکی خودرو در بودجه 1400 نیز نمی تواند دلیل محکمی برای آزادسازی واردات خودرو در سال آینده باشد. با این حال از سوی مجلس تلاش هایی در دست انجام است و شاید این روزنه امید برای از سرگیری واردات خودرو باشد.

به گزارش خودروتک، ممنوعیت واردات خودرو جهش عجیب و غریب قیمت خودروهای وارداتی را، حتی بیشتر از افزایش نرخ ارز رقم زد. با این حال اظهارات حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو می تواند نشانه عزم مجلس برای گشایش دروازه واردات خودرو در سال 1400 باشد.

فیروزی در این خصوص به خانه ملت گفت: در طرح تحول در تولید و عرضه خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال چکش‌کاری است راهکار‌هایی برای واردات خودرو پیش‌بینی شده است. حجت‌الله فیروزی درباره پیش‌بینی درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از محل حقوق ورودی خودرو در سال آینده، گفت: در صورت تصویب این طرح و تبدیل آن به قانون امکان تحقق درآمد‌های پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۰ از محل واردات خودرو فراهم می‌شود.

 نماینده مردم فسا در مجلس افزود: در لایحه بودجه سال آینده دولت از محل واردات خودرو منابعی را پیش‌بینی کرده، اما تحقق این امر به مجوز نیاز دارد و این مجوز می‌تواند مصوبه مجلس درباره واردات ذیل طرح تحول در تولید و عرضه خودرو باشد.

وی اضافه کرد: هرچند مسوولان دولتی واردات خودرو را در گرو رفع محدودیت ارزی می‌دانند، اما از آنجا که در طرح مجلس، برای واردات خودرو از ارز داخلی استفاده نمی‌شود، در صورت کمبود ارز نیز قابلیت اجرایی دارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: افراد و خودروسازانی می‌توانند خودرو وارد کنند که خودرو صادر کرده باشند، به این معنا که از محل صادرات خودرو و معادل آن می‌توانند خودرو وارد کنند، همچنین قطعه‌سازان نیز اگر قطعه صادر کنند، می‌توانند معادل آن خودرو وارد کشور کنند.

فیروزی با اشاره به سایر راهکار‌ها برای واردات خودرو، تصریح کرد: افراد حقیقی غیردولتی که نفت خریداری و آن را صادر کرده و به فروش برسانند، می‌توانند از محل ارز آن، خودرو به کشور وارد کنند و همچنین اشخاصی که ارز در بیرون از کشور داشته و تعهدی نسبت به بازپرداخت آن به دولت ندارند، می‌توانند از محل آن خودرو به کشور وارد کنند. این موضوع مشوقی برای صادرات است و رقابت ایجاد می‌کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها