کد خبر : 54668

حواله پیش فروش خودرو چند؟

حواله پیش فروش خودرو چند؟

اگرچه خرید و فروش حواله خودرو ممنوع محسوب می‌شود اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این معاملات همچنان در جریان است؛ آن هم با قیمت هر حواله ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان.

به گزارش خودروتک به نقل از تجارت‌نیوز، اگرچه از سوی پلیس خرید و فروش حواله و امتیاز خودروهای پیش‌فروش تا یک سال جرم اعلام شده اما پیدا کردن کسانی که این حواله‌ها را می‌فروشند چندان سخت نیست. کافی است در فضای مجازی یا در بازار خودرو حلقه‌های ارتباطی را پیدا کنید.

آگهی‌های حواله به خودرو یا شرکت خاصی محدود نمی‌شود. با هر طرح پیش‌فروش یا فروش فوق‌العاده از سوی ایران خودرو و سایپا بازار معامله حواله هم در کانال‌ و گروه‌های تلگرامی و برخی از وب‌سایت‌ها گرم می‌شود. معامله‌گران برای ریسک خرید و فروش این حواله‌ها هم چاره‌اندیشی دارند. آنها با گرفتن چک‌ از فروشندگان و نیز نوشتن قولنامه ریسک معامله را به حداقل می‌رسانند.

یکی از این فروشندگان می‌گوید: «در قولنامه همه شرایط و احتمالات را می‌نویسیم. حتی ذکر می‌کنیم اگر من فوت کردم بازماندگان موظف به دادن این خودرو به شما هستند.»

آخرین طرح فروش فوق‌العاده نیز روز 9 آذر 99 مربوط به فروش فوقالعاده ایران‌خودرو بود، دوشنبه هفته گذشته نیز هر دو خودروسازی سایپا و ایران خودرو طرح فوق‌العاده داشتند.

قیمت حواله خودرو چند؟

جالب اینجاست که به فاصله کوتاه و کمتر از یک ساعت بعد از اعلام نتایج قرعه‌کشی سر و کله فروشندگان حواله‌ها پیدا می‌شود. قیمت حواله‌ها هم از 20 میلیون تومان تا 30 میلیون تومان متغییر است. برخی از فروشندگان می‌گویند«هرکسی قیمت بالاتر پرداخت کند حواله رو به او می‌دهیم»، گویی مزایده کوچکی در این میان راه افتاده است!

فروشندگان هم معامله‌گران هستند و هم کسانی که برایشان مقدور نیست پیش‌پرداخت خرید خودرو را تا موعد مقرر تهیه کنند.

در این میان برای برخی از آگهی‌ها باید پول جداگانه‌ای پرداخت کرد تا به فروشنده اصلی رسید. یکی از مدیران کانال تلگرامی که در کار معاملات حواله خودرو است، می‌گوید: «حواله هر خودرویی که امروز توی قرعه‌کشی بوده رو داریم، اول باید پول پرداخت کنی تا به فروشنده وصلت کنم.»

مکالمات نوشته شده در برخی از کانال‌های مربوط به خریدوفروش حواله خودرو

چرا معاملات حواله خودرو انجام می‌شود؟

امرالله امینی، کارشناس حوزه خودرو درباره این معاملات به تجارت‌نیوز می‌گوید: « وقتی تولید خودرو کم باشد چنین مسائلی نیز پیش می‌آید. خرید و فروش حواله‌های خودرو نشان از سهل‌انگاری صنعت خودروسازی می‌دهد که معامله‌گران از شرکت‌ها چراغ سبز می‌بینند.»

او می‌گوید: «وقتی این شرکت‌ها تعهدات معوقه دارند نباید این طرح‌ها را به اجرا بگذراند.»

این سخنان درحالیست که در کامنت‌های مخاطبان تجارت‌نیوز گلایه‌های بسیاری درباره عدم تحویل به موقع خودروهای پیش‌فروش به چشم می‌خورد.

تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد، نمی‌توان جلوی خرید و فروش‌های در سایه را گرفت.

امیرحسن کاکایی، کارشناس دیگر حوزه خودرو بر لزوم طرح‌های فروش فوری و پیش‌فروش شرکت‌های خودروسازی تأکید می‌کند و می‌گوید: بخشی از تأمین نقدینگی خودرسازی کشور از طریق وام‌های بانکی و بخش دیگر از طریق همین طرح‌هاست. ساز و کار اصلی تأمین نقدینگی برای صنعت خودرو در کشور ما همین طرح‌ پیش‌فروش است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت به تجارت‌نیوز می‌گوید: نبود این طرح‌ها در واقع پالس منفی به بازار خودرو می‌دهد به معنای کمبود خودرو. بنابراین باز هم قیمت خودرو‌ها بالا می‌رود.

با این حال، این کارشناس حوزه خودرو ضمن تایید بازار سیاه خرید و فروش حواله خودرو، می‌گوید: «علت خرید و فروش حواله‌های خودروهای پیش‌فروش، سازوکار فعلی قیمت‌گذاری است که توسط شورای رقابت انجام می‌شود. مردم به امید سودآوری بیش از قیمت بازار این حواله‌ها را خرید و فروش کنند.»

کاکایی می‌گوید تا زمانی که این قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد، نمی‌توان جلوی خرید و فروش‌های در سایه را گرفت.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها