کد خبر : 54377

شکست ترامپ اتفاق خوبی برای صنعت خودروی ایران است؟

شکست ترامپ اتفاق خوبی برای صنعت خودروی ایران است؟

شبکه خبری پرس تی وی در گزارشی به چالش های پیش رو برای تولیدکنندگان ایرانی درپی شکست دونالد ترامپ در انتخابات اخیر آمریکا و احتمال افزایش واردات ایران اشاره و تأکید کرد این موضوع خبر خوبی برای آنان نیست.

به گزارش خودروتک به نقل از تسنیم ، در این گزارش آمده است: هنگامی که خودروسازان فرانسوی پژو و رنو به همراه سایر شرکت های بین المللی در سال 2018 از ایران خارج شدند، بحران عرضه باعث ایجاد هرج و مرج در بازار شد و به طبع آن قیمت خودرو به طور بی سابقه ای افزایش یافت.

آنچه بیش از همه برای ایران مشکل ایجاد کرد سرنوشت صدها هزار شغل بود که در معرض خطر ازبین رفتن قرار داشتند.

بیش از 100 هزار نفر در دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا مشغول به کار هستند، در حالی که 700 هزار ایرانی دیگر در صنایع مرتبط با ساخت خودرو کار می کنند.

بر اساس این گزارش، صنعت خودرو عامل اصلی حرکت اقتصاد ایران است که فعالیت و رونق آن بیش از 60 صنعت دیگر را به حرکت در می آورد.

این صنعت بعد از بخش انرژی ایران قرار دارد و حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی و 4 درصد اشتغال این کشور را تشکیل می دهد.

هنگامی که دولت ترامپ در آگوست 2018 تحریم ها را مجدداً علیه ایران اعمال کرد، اولین ضربه چکش تحریم خود را به صنعت خودرو وارد کرد تا بتواند تا آنجا که ممکن است به ایرانیان آسیب برساند.

با رفتن خودروسازان خارجی از ایران، صنعت اتومبیل سازی این کشور برای یک خواب زمستانی طولانی کاملاً آماده به نظر می رسید. با این حال، ایران نمی توانست صنعت اتومبیل سازی خود را رها کند چرا که این بخش با زیرساخت های مستحکم خود در بخش تولید از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت زیادی برای دولت برخوردار است.

در حالی که پیامدهای ناشی از هرج و مرج بازار خودرو همچنان بر جامعه فشار وارد می کرد و در صدر اخبار قرار می گرفت، سرانجام دولت وارد عمل شد و وزارت دفاع را برای کمک به تولید خودروهای ایرانی مأمور کرد.

این وزارتخانه در حال حاضر به خودروسازان ایرانی در ساخت قطعات پیشرفته ای که قبلاً وارد می شدند، کمک می کند.

صنعت خودروسازی

رضا رضایی، یک تولیدکننده با سابقه در صنعت قطعه سازی، گفت تاکنون 154 قطعه اصلی خودرو که قبلا وارد می شدند، اکنون در داخل کشور تولید می شوند که این امر موجب شده حدود 400 میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری شود.

با این حال، قطعه سازان صنعت خودرو نگران تغییر روند اخیر در پی شکست انتخاباتی ترامپ هستند که باعث ایجاد گمانه زنی هایی در مورد گشودن روابط احتمالی میان تهران و واشنگتن شده است.

در دوران ترامپ، ایالات متحده لایه های زیادی از تحریم های سخت علیه ایران قرار داده که بر تمام جنبه های زندگی در ایران تأثیر منفی گذاشته است.

 رضایی گفت: با این تحریم ها، آنها می خواستند اقتصاد ایران را بهم بریزند، اما خوشبختانه هوش و توانایی مدیران ما در صنعت قطعات خودرو باعث شد تا بتوانیم از این شرایط استفاده کرده و به دستاوردهای مثبت در صنعت قطعه برسیم.

وی افزود: با این حال، این نگرانی نیز وجود دارد که مشکلات گذشته با تغییر رئیس جمهور در ایالات متحده و زمزمه های فعلی درباره بازشدن بازارهای بین المللی به روی ایران بازگردد.

رضایی گفت: دولت باید در نظر بگیرد که اگر گشایش های بین المللی در آینده به وجود بیاید، معیار این اقدام باید انتقال دانش فنی و جلوگیری از افزایش واردات در ازای صادرات نفت باشد.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها