کد خبر : 54308

مهر و آبان، دو ماه پرحاشیه بازار خودرو چطور گذشت؟

مهر و آبان، دو ماه پرحاشیه بازار خودرو چطور گذشت؟

افزایش قیمت خودرو در مهر به‌صورت لحظه‌ای اتفاق می‌افتاد. این اتفاق بیش از هر چیز ناشی از بدبینی مردم نسبت به افق آینده اقتصادی کشور بود. افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در مهر در شرایطی رقم خورد که به گفته فعالان بازار، در آن مقطع نه خریداری در بازار بود و نه فروشنده‌ای حاضر بود خودروی در اختیار خود را به فروش برساند و قیمت‌ها روی کاغذ جابه‌جا می‌شد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، با آغاز هشتمین ماه سال و فشرده شدن رقابت‌های انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا و انتشار روزانه نظرسنجی‌ها در مورد برنده انتخابات در ینگه دنیا تا حدودی این امیدواری در کشور ایجاد شد که تغییری در وضعیت تحریم‌ها و همچنین گشایش‌هایی در شرایط اقتصادی کشور به وجود آید.

این اتفاق سبب شد تا این ذهنیت در جامعه شکل بگیرد که در آینده نزدیک گشایشی در افق اقتصادی کشور ایجاد خواهد شد. دولتمردان نیز با اظهارات خود به نوعی بروز شرایط جدید را برای اقتصاد کشور نوید می‌دادند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ریسک‌های غیر اقتصادی در فضای اقتصادی کشور سخن می‌گفت و علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز پایان جنگ اقتصادی را نزدیک می‌دانست.

این اظهارات و همچنین خوش‌بینی جامعه خود را در بازارهای کشور از جمله بازار خودرو نشان داد و نمودار قیمتی در بازارهای مختلف روند نزولی گرفت.

در بازار خودرو در شرایطی که پراید 131 به رغم توقف چندماهه تولید همچنان کف قیمت بازار را به خود اختصاص می‌دهد در مهر 99 به‌طور میانگین با قیمت 127 میلیون تومان در بازار موجود بود. اما همین خودرو در آبان ماه ریزش قیمت را تجربه کرد و قیمتش تا 97 میلیون تومان کاهش یافت. کاهش 30 میلیون تومانی قیمت این خودرو به معنی افت 5/ 23 درصدی قیمت این خودرو در آبان به نسبت ماه پیش از آن است.

بازار خودرو

دیگر خودروی پرتیراژ بازار تیبا صندوقدار است که بعد از حذف پراید از آن به‌عنوان خودروی کف بازار یاد می‌شود. این محصول پرتیراژ در هفتمین ماه سال به‌طور میانگین قیمتی در حدود 154 میلیون تومان را نیز تجربه کرد؛ اما قیمت این خودرو تا 115 میلیون تومان کاهش یافت. افت قیمت 39 میلیون تومانی این خودرو در آبان نسبت به مهر ماه امسال از افت 3/ 25 درصدی حکایت دارد. تیبا صندوقدار در میان محصولات پرتیراژ موجود در بازار بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داده است.

پژو 405GLX نیز که تولیدش متوقف شده، اما همچنان در بازار حضور دارد در مهر ماه به‌طور میانگین قیمتش تا 225 میلیون تومان افزایش یافت. اما در هشتمین ماه سال روند نزولی قیمت این خودرو نیز آغاز شد و به‌طور میانگین در آبان ماه قیمتی در حدود 183 میلیون تومان را تجربه کرد. افت 42 میلیون تومانی طی آبان نسبت به ماه پیش از آن به آن معنا بود که قیمت پژو 405GLX بیش از 18 درصد افت داشته است. پژو 206 تیپ 2 نیز در آبان ماه نسبت به مهر 99 افت قیمت بیش از 22 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

این خودرو به‌طور متوسط در مهر ماه قیمتی در حدود 247 میلیون تومان داشت؛ اما با آغاز روند کاهشی قیمت در بازار خودرو، قیمتش به‌طور میانگین تا 191 میلیون تومان پایین آمد.

پژو 2008 محصولی که بعد از توافق برجام پایش به بازار ایران باز شد در مهر ماه امسال به‌طور میانگین با قیمت یک میلیارد و 305 میلیون تومان در بازار موجود بود. اما قیمت این خودرو درآبان ماه سال جاری به‌طور متوسط تا یک میلیارد و 80 میلیون تومان کاهش داد. افت 225 میلیون تومانی این محصول پسابرجامی به معنی افت بیش از 17درصدی قیمت این خودرو در بازار بود.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها