کد خبر : 54155

افزایش عمق همکاری بین خودروسازان چینی و ایرانی؟

افزایش عمق همکاری بین خودروسازان چینی و ایرانی؟

تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و با توجه به قصد ایران و چین برای آغاز یک همکاری جامع ۲۵ ساله، به نظر می‌رسید صنعت خودروی کشور قید غربی‌ها را زده و قصد چرخش تقریبا کامل به سمت چین را دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از دنیای اقتصاد ، هرچند محتوای دقیق پیش‌نویس همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هنوز رسانه‌ای نشده، اما گفته می‌شود «خودرو» نقش قابل توجه و استراتژیکی در آن دارد و طرفین می‌خواهند سطح همکاری خود را در این صنعت عمیق‌تر و گسترده‌تر کنند.

برخی حتی بر این باورند که در صورت نهایی شدن این همکاری، چین به شریک اصلی و استراتژیک خودروسازی ایران تبدیل خواهد شد و شاید دیگر جایی برای شرکت‌های اروپایی و برندهای معتبر آسیایی نباشد. به نظر می‌رسد این سناریو با پیش فرض اینکه دونالد ترامپ در قدرت می‌ماند و بیش از پیش بر ایران سخت می‌گیرد و برجام نیز احیا نمی‌شود، مطرح شده، حال آنکه شکست وی در انتخابات، نوید تغییر شرایط را می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان، با رفتن ترامپ از کاخ سفید و انتقال قدرت به بایدن، احیای برجام قوت خواهد گرفت. بنابراین خودروسازی ایران علاوه بر چین، گزینه‌های همکاری دیگری را نیز خواهد داشت؛ هرچند البته بر سر کم و کیف این ماجرا، اختلاف نظرهایی وجود دارد. در حالت کلی اما یک سناریو این است که برجام چه احیا بشود و چه نشود، روابط خودرویی ایران و چین در صورت قطعی شدن همکاری ۲۵ ساله دو کشور، متحول خواهد شد.

طبق این فرضیه اما اگر قرار بر ادامه تنش بین ایران و آمریکا باشد و چین و ایران نیز سرانجام سند همکاری جامع ۲۵ساله خود را امضا کنند، ممکن است خودروسازی کشور تقریبا به‌طور کامل به سمت چینی‌ها بچرخد.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها