کد خبر : 53896

سود مشارکت در طرح های فروش افزایش می یابد؟

سود مشارکت در طرح های فروش افزایش می یابد؟

رضا شیوا رئیس شورای رقابت گفت: شورای رقابت با پیش فروش خودرو مخالف است و از پایه نباید این کار انجام شود اما وزارت صمت مجوز انجام این کار را صادر کرده است و بر سر آن بحث هایی وجود دارد.

به گزارش خودروتک به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اردیبهشت ماه امسال بود که شورای رقابت، کمیته خودرو و سازمان حمایت از مصرف کننده برای سر و سامان دادن به بازار خودرو جلسه ای برگزار کردند و در آن بنا شد که برای کنترل بازار خودرو و رسیدن خودرو به دست نیازمند واقعی، خودروسازان روش قرعه کشی را پیش بگیرند. بعد از آن شاهد برگزاری مراسم های قرعه کشی بودیم که برخی از آنها مربوط به فروش فوق العاده خودرو و برخی به پیش فروش خودرو بر می گردد.

در فروش فوق العاده موعد تحویل خودرو، ۳ ماه است که فرد باید پس از قرعه کشی مبلغ را به حساب شرکت های خودروساز واریز کند. اما روش دیگری که در نظر گرفته اند، پیش فروش خودرو است که در آن فرد پس از قرعه کشی باید مبلغی تعیین شده از سوی خودروساز را به حساب آن شرکت واریز کند و از آنجایی که موعد تحویل اصولا بازه زمانی یک ساله دارد، سودی را برای فرد در نظر می گیرند که اصولا این سود بین ۶ تا ۹ درصد است.  

در شرایطی که تورم در اقتصاد جامعه یکه‌تازی می‌کند و حجم عظیم نقدینگی موجود ارزش پول ملی را روز به‌ روز رو به افول و کاهش سوق می‌دهد، مردم به دنبال حفظ ارزش سرمایه‌های خرد خود هستند، اما در حالی‌ که بازاری همچون بازار مسکن با رشد غیر قابل‌ باوری طی ۲ سال اخیر به‌ شدت به سمت قیمت‌های نجومی حرکت کرده است و سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم سالانه نیز باعث دلسردی مردم از بانک‌ها شده است بسیاری از افراد بازار‌هایی همچون طلا، دلار و طی سال‌های اخیر بازار خودرو را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

متأسفانه در سال‌های اخیر نوسانات بازار خودرو و اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد درحالی‌که بسیاری از خودرو‌ها در بازار باقیمتی بیش از دو برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند، باعث شده است حضور مردم علاوه بر تقاضای مصرفی به دید سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار گسترده باشد.

حالا با تصمیم شورای رقابت خودروسازان می توانند هر سه ماه یکبار باتوجه به افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو را افزایش دهند اما این در حالی است که سود مشارکت در تولید از اولین قرعه کشی تاکنون تغییر نکرده و همان میزان قبل است. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها