کد خبر : 53791

دلالان خودرو چگونه آچمز شدند؟

دلالان خودرو چگونه آچمز شدند؟

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: نوسانات قیمت در بازار تا حد زیادی طبیعی است زیرا فاکتورهای کلان اقتصادی کشور از ثبات و پایداری مناسبی برخوردار نیستند.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین، بازار خورو آماده تغییر مسیر می‌شود. حباب بزرگی در بازار خودرو طی سال‌های اخیر شکل گرفت است، از یک سو افزایش قیمت دلار و از سوی دیگر ممنوعیت واردات خورو به کشور، رشد بیش از پیش قیمت خودروها در بازار را رقم زد به طوری که ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران پس از کاهشی نزدیک به ۲۵ درصدی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان قرار گرفته‌اند . این در حالی است که اسفند ماه سال گذشته ارزان‌ترین خودروها در بازار ایران رنج قیمتی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان داشتند .

 رشد شدید قیمت‌ها در بازار به واسطه رشد قابل توجه تورم از یک سو و بالا رفتن انتظارات تورمی از سوی دیگر و همچنین ورود سرمایه گذاران به بازار خودرو با هدف کسب سود و نه خرید خودرو برای استفاده ، عوامل مهم افزایش قیمت خودرو تلقی می‌شوند. حالا هر چند انتظارات بر کاهش قیمت‌ها استوار بود اما ریزش قیمت بسیار کند اتفاق می‌افتد .

اینجاست که فعالان این صنف و البته مسئولان مرتبط ماجرا را مرتبط با دلالان می‌دانند . نائب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید دلالانی که خودرو را گران خریدند حاضر به فروش ارزان آن نیستند و دبیر انجمن خودروسازان نیز دلالان را منتفع اصلی افزایش قیمت خودرو می داند نه خودروسازان و سیاستگذاران را .

بازار خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت و بازار خودرو در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این سئوال که نقش دلالان در بازارها و البته بازار خودرو چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟ گفت: نمی‌توان نقش آنها را نادیده گرفت. همین حالا در شرایطی که بازار انتظار کاهش قیمت را دارند، برخی شایعات بر رشد قیمت خودرو بین ۱۵ تا ۳۰ درصد استوار است و همین نشان می دهد دلالانی پرزور با تمام قدرت می خواهند مانع ریزش قیمت‌ها شوند .

 وی گفت: با تمام تلاش‌هایی که دلالان می‌کنند و حتی با خریدن برخی سایت‌ها و ... نه تنها توفیقی در شرایط کنونی نداشته اند بلکه همین حالا اگر پرایدی را به بازار ببرید کسی حاضر نیست از شما به قیمت ۱۱۰میلیون تومان خریداری کند .

 وی در حالی معتقد است پراید صفر کیلومتر به این قیمت خریدار ندارد که همچنان بسیاری از آگهی دندگان قیمت‌های اعلامی خود را در محدوده ۱۲۵میلیون تومان نگه داشته‌اند اما نکته مهم این است که بازار با رکودی عمیق روبروست. این نکته که خودروهای پس از ریزش ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی هنوز خریدار ندارند از سوی رییس اتحادیه نمایشگاه داران نیز تایید شده است.

وی درباره دلایل از دست رفتن فرصت دلالان در بازار گفت: دلالان روی اتفاقات مربوط و نامربوط سرمایه‌گذاری می‌کنند، آنها تبلیغاتی عجیب و غریبی راه انداخته بودند که پراید دویست میلیون تومان می‌شود و ... چرا که فکر می‌کردند ترامپ در آمریکا رای خواهد آورد. وقتی باختند و فضا از دستشان خارج شد طبیعتا نتوانستند به سرعت ماجرایی جایگزین را بیافرینند و در نتیجه با موج ریزش قیمت دلار و ... خودرو نیز با کاهش قیمت روبرو شد و انها تلاش خود را برای بالا بردن قیمت و یا حتی ممانعت از ریزش قیمت را به کار بستند.  

وی در جواب این سئوال که دلیل عمده رکود بازار انتظار برای کاهش بیشتر است یا اتفاقاتی دیگر زمینه را برای ایجاد این وضعیت ایجاد کرده است؟ گفت: من فکر می‌کنم بخشی از ماجرای رکود در بازار خودرو نیز به نبود قدرت خرید و نبود نقدینگی کافی باز می‌گردد به عبارتی طبقه مصرف کننده واقعی در شرایط کنونی با نبود نقدینگی و کاهش قابل توجه قدرت خرید روبروست.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها