کد خبر : 53707

فروش خودرو از طریق بورس یک گام جلو رفت

فروش خودرو از طریق بورس یک گام جلو رفت

سرانجام یکی از ریشه ای ترین تغییرات در بحث عرضه خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد. طرح فروش خودرو از طریق عرضه در بورس در حالی به تصویب رسید که پیش از این گفته شده بود وزارت صمت چندان موافق این مدل فروش خودرو نیست و اگر چه مخالفت اصولی با آن ندارد اما آن را امکان پذیر نمی داند.

به گزارش خودروتک، با این حال حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از تصویب کلیات طرح ساماندهی خودرو در کمیسیون متبوعش خبر داد که عرضه خودرو در بورس نیز بخشی از آن است.

فیروزی در تشریح نشست روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن گفت: طرح ساماندهی خودرو پس از ۴ ماه چکش‌ کاری و استفاده از نظرات کارشناسان در نشست روز گذشته کمیسیون صنایع و معادن مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت کلیات آن تصویب شد.نماینده مردم فسا در تشریح اهداف طرح ساماندهی خودرو افزود: ساماندهی عرضه و متعادل کردن عرضه و تقاضا و جلوگیری ازتبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای اهداف اصلی این طرح است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تمام خودروهای مشمول طرح مذکور باید در بورس کالا عرضه شوند؛ در صورتی که خودروهای مشمول در بورس عرضه نشوند، جرم‌انگاری شده و خریدار مشمول تبصره (۱) ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌شود.

وی با بیان اینکه در طرح ساماندهی خودرو خریداران خودرو باید گواهی‌نامه و کد ملی داشته باشند، تصریح کرد: مصارف مختلفی برای هزینه‌کرد مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه در نظر گرفته شده است، ۲۰ درصد برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و جایگزینی خودروهای فرسوده، ۱۰ درصد افزایش کمیت و کیفیت تولید خودرو،  ۵۰ درصد پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به خودروسازان برای تحقیق و توسعه.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در طرح ساماندهی خودرو، خودروهای تمام برقی و هیبریدی تا سه سال از عرضه در بورس معاف هستند، تصریح کرد: شورای رقابت خودروهای مشمول طرح  مذکور را مشخص می‌کند.

در همین ارتباط روح‌ الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح ساماندهی تولید و عرضه خودرو، گفت: این طرح مبتنی‌بر عرضه تنظیم شده خودرو در بورس است و شورای رقابت موظف است هر ۶ ماه یک‌بار خودروهای مشمول این طرح را با توجه به شاخص‌هایی مانند تورم، شدت فاصله قیمت کارخانه و بازار، تیراژ خودرو و... مشخص کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه سایر خودروهایی که مشمول این طرح نمی‌شوند قیمت‌گذاری نشده و توسط خودروساز فروخته می‌شود، افزود: قیمت پایه عرضه خودرو در بورس توسط سازمان حمایت از مصرف‌کننده تعیین می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در طرح ساماندهی عرضه و تولید خودرو، واردات خودرو تحت شرایطی دیده شده است؛ می‌توان از محل صادرات خودرو و قطعات آن یا صادرات نفت خام یا ارز بدون منشأ خودرو وارد کرد که شرایط فنی و کیفی خودرو را وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین می‌کند. در حال حاضر کلیات طرح مذکور در کمیسیون مصوب شده و جزئیات در جلسات آتی بررسی می‌شود.

منبع: خانه ملت

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها