کد خبر : 53556

عملیات فریب در قیمت خودرو وارداتی با بهانه قیمت ارز

عملیات فریب در قیمت خودرو وارداتی با بهانه قیمت ارز

قیمت خودرو وارداتی در بازار ایران به ارقامی رسیده است که شاید در دو سه سال گذشته شوخی به نظر می رسید. اما این شوخی اکنون رنگ حقیقت پیدا کرده است و شاید بسیاری از مردم هم با توجه به افزایش نرخ ارز در یکی دو سال اخیر، آن را طبیعی و محصول افزایش قیمت ارز تصور کنند. اما یک بررسی ساده نشان داده که افزایش نرخ ارز تنها یک روی سکه است.

به گزارش خودروتک، اگر از هر فروشنده خودرو وارداتی در کشور سوال کنید که چرا قیمت فلان خودرو میلیاردی شده است، به سرعت نرخ ارز را پیش می کشد و تحلیلی ارائه می دهد که در نگاه اول و به ظاهر منطقی به نظر می رسد. اما خوب که به قیمت خودرو و نرخ ارز نگاه کنید متوجه می شوید که این فقط افزایش نرخ ارز نیست که قیمت خودرو وارداتی را در بازار کشور نجومی کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره اخیر خود جدولی را منتشر کرد که قیمت خودروهای وارداتی مدل 2018 در ایران را با سه بازار همسایه یعنی ترکیه و امارات مقایسه کرده است. ارقام ارائه شده در این جدول نشان می دهد که فروشندگان خودرو وارداتی با استفاده از فرصت کاهش عرضه به وجود آماده با ممنوعیت واردات، خودروها را با قیمت بسیار بالاتری از میزان رشد قیمت ارز عرضه می کنند.

به عنوان مثال خودرو کیا اسپورتیج 2018 در بازار امارات 17 هزار و 600 دلار و در بازار ترکیه 18 هزار و 600 دلار قیمت دارد. اما قیمت این خودرو در بازار ایران 2 میلیارد و 485 میلیون تومان از سوی فروشندگان اعلام می شود. این یعنی با نرخ حدودی دلار در این روزها اسپورتیج در بازار ایران به قیمت 80 هزار و 300 دلار عرضه می شود. این بسیار بیشتر از قیمتی است که با توجه به رشد نرخ ارز و عوارض واردات و هزینه های جانبی و سود منطقی فروشنده باید داشته باشد.

ایجاد عرضه خودروهای وارداتی با چنین قیمت هایی تنها در سایه ممنوعیت واردات خودرو و کمبود عرضه برای دلالان در بازار خودرو فراهم شده است.

جدول مقایسه قیمت خودرو وارداتی در بازار ایران و کشورهای همسایه را به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد مشاهده می کنید:

pruqtz8oaxu7cb3yuu2

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها