کد خبر : 5343

خودروتک بررسی می‌کند؛

افزایش قیمت بنزین از کجا به کجا رسید؟

افزایش قیمت بنزین از کجا به کجا رسید؟

از پاییز سال 96 که بار دیگر بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی به‌ویژه بنزین مطرح شد، دولت مدام این موضوع را رد می‌کند و مجلس هم مکررا نسبت به آن مخالفت می‌ورزد. اما نکته اینجاست که روند کار به‌گونه‌ای پیش می‌رود که گویی ماجرا جدی‌تر از آن است که تصور می‌شد. گمانه‌زنی‌ها حکایت از قطعی شدن افزایش قیمت سوخت برای سال جدید دارد.

به گزارش خودروتک، اکنون که دولت در تنگنای مالی قرار گرفته است، یکی از منابع درآمدی قابل اتکا افزایش قیمت حامل‌های انرژی است. با وجود این می‌توان راهکاری اندیشید که این افزایش قیمت فشار کمتری بر اقشار پایین جامعه وارد کند.

 ابتدایی‌ترین نگاه این است که مصرف فزاینده حامل‌های سوختی به‌ویژه بنزین و گازوئیل در عالم واقع از عوامل مختلفی نظیر کیفیت پایین و تکنولوژی قدیمی خودروهای داخلی، تعرفه‌های بالای واردات خودرو، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل، ضعف و کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی و عواملی از این دست ناشی می‌شود.

تنها برخی از مخالفان جدی افزایش نرخ بنزین بر این باورند که در اوضاع کنونی، هرگونه افزایش در نرخ بنزین، بار تورمی سنگینی بر جامعه تحمیل خواهد کرد که شاید از توان مردم خارج باشد؛ اما در مقابل، عده‌ای دیگر از نمایندگان می‌گویند، در شرایط موجود، دولت چاره‌ای جز افزایش قیمت سوخت ندارد. افزایش نرخ دلار و بالا بودن قیمت حامل‌های انرژی در آن‌سوی مرزهای ایران، انگیزه برای قاچاق سوخت را زیاد کرده و باعث شده است دولت با اضافه کردن قیمت سوخت، از حجم قاچاق بکاهد.

اولین زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین

۲۲ آذر ۱۳۹۶

مشاور وزیر نفت گفت: منابع حاصل از افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جیب وزارت نفت نمی‌رود بلکه به خزانه واریز می‌شود و در آنجا مجتمع و به مصارف مختلف می‌رسد. حسینی صدر افزود: اینکه گفته می‌شود بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی برای دولت ایجاد می‌شود واقعیت ندارد. در مقابل حاجی بابایی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع سیاسی نیست افزود: در تبصره ۱۸ لایحه بودجه دولت می‌تواند در سال ۹۷ قیمت‌های حامل‌های انرژی را به‌گونه‌ای افزایش دهد که ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در مقایسه با ابتدای سال ۹۶ افزایش درآمد داشته باشد.

ماجرا جدی‌تر شد

24 آذر 1396

داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی درباره زمان اجرای تصمیم دولت برای افزایش نرخ حامل‌های انرژی با بیان اینکه از زمان اجرای این تصمیم اطلاع دقیقی ندارم، اظهار داشت: احتمال دارد این افزایش نرخ سوخت، در قالب بودجه سال ۹۷ اجرایی شود. معاون وزیر راه و شهرسازی، منطقی شدن قیمت حامل‌های انرژی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توصیه من به دولت این است که درآمد ناشی از افزایش قیمت سوخت، صرف توسعه متروی کلان‌شهرها و حمل‌ونقل عمومی شود.

فعلاً برنامه‌ای برای سال 96 نداریم

25 آذر 1396

علیرضا صادق‌آبادی، درخصوص افزایش قیمت سوخت در سال جاری، اظهار داشت: شرکت پالایش و پخش در زمینه افزایش قیمت‌ها، تابع مصوبات مجلس شورای اسلامی و دولت است و تا کنون مصوبه‌ای درخصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد. وی در پاسخ به اینکه آیا احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی تا پایان سال وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: این مساله را باید از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سؤال کرد، ما مجری مصوبات هستیم.

مجلس به هر حال مخالف است

26 آذر 1396

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت: نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالف با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین است، چرا که افزایش قیمت با این شدت می‌تواند شوک تورمی ایجاد کند. هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد افزایش قیمت حامل‌های انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و به‌تدریج اجرایی می‌کرد، گفت: بهتر است این افزایش قیمت با یک شیب ملایم انجام شود تا شوک اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد نشود.

انتشار نرخ‌های احتمالی

۲۸ آذر ۱۳۹۶

در واقع به دولت این اجازه داده شده تا از محل افزایش قیمت سوخت درآمدزایی کند. بر اساس بودجه ۹۷ قیمت بنزین لیتری ۱۵۰۰ و گازوئیل ۴۰۰ تومان می‌شود و البته دولت در اجرای آن مختار است و هنوز زمان آن مشخص نیست. این لایحه در صورت موافقت مجلس ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد برای دولت دارد و برنامه‌ریزی شده تا این منابع صرف اشتغال شود. قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین و ۴۰۰ تومانی گازوئیل مصوبه نهایی دولت در لایحه بودجه ۹۷ است، ولی برای اجرایی شدن نیاز به مصوبه مجلس و تأیید شورای نگهبان هم دارد.

زنگنه وارد بازی می‌شود

۲۹ آذر ۱۳۹۶

وزیر نفت درباره سخنان روحانی در زمینه نحوه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل گفت: نظر رئیس‌جمهور این است که مجموع قیمت این دو فرآورده از نصف قیمت جهانی بیشتر نخواهد شد. وی افزود: اگر قیمت بنزین یک هزار تومان و گازوئیل ۳۰۰ تومان محاسبه کنیم، قیمت جهانی این دو فرآورده اکنون بالای ۴ هزار تومان است و منظور این بود که قیمت مجموع بنزین و گازوئیل در هر شرایطی و با هر افزایشی بیشتر از ۲ هزار تومان نخواهد شد.

سال 97 سال تثبیت قیمت‌ها

۱۳ دی ۱۳۹۶

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به احتمال مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین، از جایگزینی سه منبع درآمدی برای هزینه در بخش اشتغال به جای افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داد. تجربه سال‌های گذشته بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، به رغم اینکه یکی از اهداف اجرای این قانون، حمایت از تولید و اشتغال بود اما افزایش قیمت حامل‌های انرژی منجر به افزایش بهای تمام‌شده تولید در واحدهای صنعتی به‌ویژه صنایع انرژی بر شد.

صدای پای سهمیه بندی

۱۵ دی ۱۳۹۶

با توجه به آنچه گفته شد، هم حفظ وضع موجود (تثبیت بنزین ۱۰۰۰ تومانی) و هم افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان، به نفع پرمصرف‌ها (عمدتاً پردرآمدها) و به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان است و باید سراغ راهکار دیگری رفت. راهکار سوم یا راهکار صحیح که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشنهاد شد، احیای سهمیه‌بندی بنزین و دونرخی شدن مجدد بنزین است. رئیس مجلس می‌گوید: «حتماً شرایط مردم را در نظر بگیرید و پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راه‌هایی مانند دونرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید». برخی از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب‌رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرفداران این پیشنهاد هستند.

مجلس با سهمیه‌بندی هم مخالف است

۱۶ دی ۱۳۹۶

رییس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: مجلس حتماً روی موضوع حامل‌های انرژی دقت نظر و حساسیت دارد و به افزایش قیمت رأی نمی‌دهد حتی اگر از طریق دونرخی شدن بنزین باشد. فریدون حسنوند با اشاره به طرح مباحثی همانند دونرخی شدن بنزین، گفت: همان‌گونه که قبلاً گفته شد با توجه به اینکه کمیسیون انرژی کل تبصره ۱۸ درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی را رد کرده بنابراین هرگونه افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده ممنوع است.

آغاز سال 97 و داغ شدن دوباره بحث

۲۷ فروردین ۱۳۹۷

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: برای استفاده مردم از حمل‌ونقل عمومی باید قیمت خودروی وارداتی و تولید داخل کاهش یافته و نرخ بنزین افزایش یابد. وی تصریح کرد: به‌طور مثال در زمینه قیمت سوخت و خودرو در تمام کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه قیمت خودرو ارزان و هزینه استفاده آن بالاست، اما این مسئله در ایران کاملاً برعکس است.

پای کارت سوخت وسط کشیده شد

۱۰ خرداد ۱۳۹۷

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: با نصب تجهیزات جدید از پانزدهم تیرماه اولین سری کارت‌خوان‌های جدید در جایگاه‌های توزیع سوخت رونمایی خواهد شد. این مقام مسئول با اشاره به تک‌نرخی شدن قیمت بنزین از سال ۹۴ گفت: با تک‌نرخی شدن بنزین، فرصتی فراهم شد تا تجهیزات کارت سوخت در جایگاه‌ها را تغییر دهیم که بر این اساس، کارشناسان فنی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی‌های فراوانی درباره تجهیزات موجود در دنیا انجام دادند تا مناسب‌ترین قطعات قابل جایگزین را انتخاب کنند که در حال حاضر، این اتفاق رخ داده و این تجهیزات جدید در حال نصب است.

بنزین دونرخی شایعه است

۱ مرداد ۱۳۹۷

وزیر نفت مطرح‌شدن بحث دونرخی شدن قیمت بنزین را شایعه دانست و گفت: فعلاً درباره این موضوع چیزی در دولت تصویب نشده است.

دولت برنامه سهمیه‌بندی ندارد

۱۲ مرداد ۱۳۹۷

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ضمن تاکید بر تولید و توزیع مستمر بنزین در سراسر کشور، گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی تاکنون تصمیمی درباره تغییر قیمت بنزین نگرفته است. معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین در پاسخ به برخی نگرانی‌ها درباره قیمت بنزین نیز گفت: تاکنون هیچ تصمیمی درباره تغییر قیمت بنزین از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی گرفته نشده است.

زنگنه بازهم افزایش قیمت را رد کرد

۲ شهریور ۱۳۹۷

بیژن نامدار زنگنه، درباره افزایش قیمت بنزین، گفت: من هم این موضوع را شنیده‌ام، اما گرانی قیمت بنزین در دستور کار وزارت نفت نیست.

سهمیه‌بندی نداریم ولی مراقب کارت سوخت باشید!

۷ مهر ۱۳۹۷

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای نسبت به واگذاری کارت‌های سوخت شخصی افراد به دیگران هشدار داد. در متن اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده است: «به اطلاع همه دارندگان کارت‌های هوشمند سوخت می‌رساند به‌منظور پیشگیری و مقابله با هرگونه سوءاستفاده احتمالی از واگذار کردن کارت هوشمند خودروی شخصی خود به دیگران اکیداً خودداری کنند. بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه تخلف، کارت سوخت مالکان خودرو مسدود و صاحبان این کارت‌ها مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.»

بازگشت کارت سوخت روی میز مجلس

۲۳ مهر ۱۳۹۷

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون یکشنبه هفته آینده موضوع فعال‌سازی دوباره کارت هوشمند سوخت، کاهش مصرف و بهینه‌سازی مصرف سوخت را بررسی می‌کند. فریدون حسنوند، گفت: قرار است در این نشست افزون بر موضوع مرتبط با کارت هوشمند سوخت، راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت و ترویج فرهنگ صحیح مصرف در جامعه نیز بررسی شود. وی در ادامه با اشاره به اختلاف قیمت بنزین در داخل و کشورهای همسایه افزود: با توجه به تفاوت قیمت داخلی بنزین با قیمت این فرآورده در کشورهای همسایه، استفاده دوباره از کارت هوشمند سوخت از قاچاق آن جلوگیری و حتی مصرف بنزین را نیز مهار می‌کند.

و سرانجام کارت سوخت جدی شد

۲ آذر ۱۳۹۷

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جدول زمان‌بندی و شیوه دریافت کارت سوخت المثنی را اعلام کرد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به اطلاع می‌رساند، هم‌وطنان عزیزی که کارت سوخت خودرو یا موتورسیکلت آن‌ها مفقود شده است، می‌توانند به یکی از روش‌های زیر و برابر جدول زمان‌بندی درخواست خود را ثبت نمایند: تاکید می‌شود مالکین خودرو یا موتورسیکلت که کارت سوخت فعال در سامانه هوشمند دارند در صورت ثبت تقاضای صدور کارت المثنی، کارت اولیه آن‌ها ابطال خواهد شد؛ بنابراین توصیه می‌شود صرفاً افراد فاقد کارت سوخت برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها