کد خبر : 53295

کاهش 20 درصدی قیمت در انتظار خودروهای داخلی

کاهش 20 درصدی قیمت در انتظار خودروهای داخلی

در هفته‌های اخیر بازار خودرو روزهای ملتهبی را پشت سر گذاشت و تخت تأثیر نرخ ارز، قیمت‌ها دراین بازار با نوسان همراه بود.

به گزارش خودروتک به نقل از خبرآنلاین، در ماه‌های گذشته، دلالان بازار را در اختیار گرفتند و سبب شدند تا قیمت‌ها به طرز شگفت‌انگیزی بالا رود و از این راه سودهای کلان به جیب زدند.

در روز پایانی هفته دوم آبان‌ماه اما ورق معاملات تحت تأثیر نرخ ارز برگشت و قیمت‌ خودرو در بازار نزولی شد.

در پنجشنبه ۱۵ آبان قیمت انواع پراید حداقل ۲میلیون تومان ریخت به طوری‌که پراید مدل ۱۱۱ که در روزهای نخست هفته با نرخ ۱۳۵میلیون تومان آگهی می‌شد روز گذشته به ۱۳۳میلیون تومان کاهش یافت و نرخ مدل ۱۳۱ هم به ۱۱۵میلیون تومان افت کرد.

مدل ۱۳۲ هم با قیمت ۱۱۶ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۹میلیون تومان، تیبا ۲ نیز ۱۴۹میلیون تومان عرضه شد.

مدل‌های پرطرفدار ایران خودرو هم سرنوشتی شبیه سایپا داشت به طوری‌که سمند ال ایکس ۲۰۲میلیون تومان، پژو ۴۰۵ ال ایکس ۲۰۷میلیون تومان، پژو پارس ۲۲۷میلیوون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۲۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار وی هشت نیز ۲۸۹ میلیون تومان، رانا ال ایکس ۲۲۶میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

ریزش قیمت‌ها و نبود خریدار

نکته عجیب اما نبود خریدار و رکود عمیق بازار خودرو بود زیرا خریداران تحت‌ تأثیر ریزش نرخ ارز به دلیل برگزاری انتخابات آمریکا انتظار دارند که در روزهای آینده نیز روند قیمت‌ها در بازار خودرو در مسیر کاهشی حرکت کند و برای خودروهای خارجی تا کاهش چند ۱۰میلیونی هم برسد.

البته به نظر می‌رسد اگر فردا دلار روز خود را ریزشی آغاز کند به این مسیر ادامه دهد، بازار خودرو نیز روز خوبی را پشت سر خواهد گذاشت و قیمت‌ها نزولی خواهد شد. 

احتمال کاهش ۴۰درصدی قیمت خودروهای خارجی

به اعتقاد برخی کارشناسان اکنون قیمت خودرو به ویژه خودروهای خارجی دارای حباب هستند و اگر کاهش نرخ ارز مستمر اتفاق بیافتد، حباب قیمت ها در این بازار نیز تا حد زیادی تخلیه می شود و می توان انتظار داشت این خودروها ۳۰تا ۴۰درصد کاهش قیمت را تحربه کنند که در مجموع رقم چشمگیری خواهد بود.  

ریزش ۲۰میلیونی قیمت خودروهای داخلی

همان طور که ذکر شد به دلیل احتمال ریزش قیمت‌ها، مردم خرید نمی‌کنند و در حالت انتظار به سر می برند؛ این در حالی است که اگر بازارهای سکه، طلا و ارز به روند نزولی خود ادامه دهند به حتم ریزش ۱۵ تا ۲۰میلیونی نیز در قیمت خودروهای داخلی اتفاق خواهد افتاد.

به اعتقاد برخی از فعالان صنفی فروشندگان خودرو، در شرایطی که نوسان قیمت‌ها به صورت ساعتی است، خریداران بهتر است خرید خود را به تعویق بیاندازند و در شرایط ثبات قیمت‌ها معاملات خود را انجام دهند.

اگر دلار تا حدود ۱۵ تا ۲۰هزار تومان کاهش یابد می توان به کاهش قیمت خودرو به زیر ۱۰۰میلیون تومان و رونق مجدد بازار امیدوار بود که در این صورت جباب ناشی از تأثیر نرخ ارز بر بازار تخلیه می شود و مردم خودروهای داخلی را با قیمت‌های واقعی‌تر خریداری خواهند کرد. 

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها