کد خبر : 52656

بازی دو سر باخت در قیمت خودرو

بازی دو سر باخت در قیمت خودرو

قیمت گذاری خودرو در شرایط کنونی به جای آنکه گره از صنعت و بازار خودرو باز کند به زیان هر دو طرف بازی تبدیل شده است. انتشار صورت های مالی جدید خودروسازان گویای عمق ناکارآمدی قیمت گذاری دستوری خودرو است. از آن سو قیمت هایی که خریداران برای خودرو در بازار باید بپردازند نیز ناکارآمدی قیمت گذاری کنونی در طرف تقاضا را نشان می دهد.

به گزارش خودروتک، قیمت سمند در کارخانه زیر 100 میلیون تومان و در بازار بالای 200 میلیون تومان است. تولید کننده نمی تواند پولی که از سوی خریداران در بازار هزینه می شود را جذب کند و مصرف کننده نیز تنها با شانش و با قرعه کشی ممکن است دستش به سمند زیر 100 میلیون تومان برسد.

انتشار صورت های مالی خودروسازان در شش ماهه اول امسال نشان می دهد که آنها زیان بیش از 12 هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده اند و مجموع زیان انباشته آنها به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است. برای خودروسازانی که هیچ رقیب خارجی در بازار خودرو ندارند ثبت چنین زیان هایی تنها می تواند نشانه آن باشد که نتوانسته اند محصول تولیدی خود را به بهای تمام شده و باسود به فروش برسانند.

در این شرایط است که دولت ناگزیر می شود در شرایط تنگنای اقتصادی، نگران وضعیت صنعت خودرو کشور نیز باشد و با تزریق نقدینگی در غالب های گوناگون صنعت خودرو را سرپا نگه دارد. آن هم صنعتی که با دستیابی به منابع حاصل از واقعی سازی قیمت خودرو نه تنها می تواند سرپا بماند، بلکه می تواند با سرعت محسوسی رشد و توسعه نیز داشته باشد.

در آن سوی میدان خریداران نیز باید برای خرید خودروهای خود ما به التفاوت قیمت بازار و کارخانه را به دلالان خودرو و کسانی که قبلا خودرو صفر کیلومتر را خریداری کرده اند بپردازند و این پول اضافه هرگز راهی به چرخه تولید پیدا نمی کند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها