کد خبر : 52221

شگردهای دلالان خودرو برای سرکیسه کردن مشتریان

شگردهای دلالان خودرو برای سرکیسه کردن مشتریان

معاملات خودرو یکی از معاملاتی است که با وجود تغییر و نوسان شرایط اقتصادی به صورت روزانه انجام می‌شود، این در حالیست که با افزایش روزافزون این معاملات ترفند و شگردهای دلالان خودرو نیز به روز شده و گوی سبقت را از فروشندگان ربوده‌اند.

به گزارش خودروتک به نقل از ایرنا ، پلیس معتقد است که در ارتکاب هر عمل مجرمانه دو عامل اصلی انگیزه مجرم و شرایط و فضای مناسب برای وقوع جرم دخیل است.

بر این اساس از بین بردن انگیزه مجرمان، وظیفه ای فراتر از حیطه توان مسئولیت های یک شهروند عادی و در محدوده اختیارات و توانایی های سازمان های کلان کشوری است‌ اما جلوگیری از ایجاد فضا و بستر مساعد بروز یک عمل مجرمانه توسط بزهکاران، تا حد بسیار وابسته به نوع عملکرد هر یک از قربانیان بالقوه، یعنی شهروندان است که می تواند آنها را در برابر مجرمان فرصت طلب حفظ کرده و موجب ناکامی این افراد شود.

بنابراین داشتن اطلاعات و دانش کافی در زمینه معاملات خودرو سبب می شود تا علاوه بر اینکه رازهای دلالان برای فروشندگان فاش شود، آنها نتوانند طعمه خود را به راحتی به دام بیندازند. همگی می دانند که برای خرید و فروش خودرو مدارک شناسایی فروشنده و خریدار، برگ سبز خودرو، بنچاق به نام فروشند و برگ کمپانی و معاینه فنی نیاز است و علاوه برآن باید مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار از جمله سند منزل یا اجاره‌نامه با کد رهگیری و قبوض برق یا تلفن نیز ارائه شود.

روش های دلالان خودرو 

در این جا برخی روش های دلالان برای فروش خودرو اشاره می شود تا با اطلاع از شیوه کار آن ها به راحتی در دام آنها گرفتار نشویم.

آگهی آنلاین خودرو

آگهی آنلاین خودرو روشی از روش های کلاهبرداران خوردو است که در این روش شخصی به عنوان مشتری با شما تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند که خودرو شما را حتی پیش از اینکه خودرو را از نزدیک دیده باشد، کاملا پسندیده است و اتفاقا با همان قیمتی که مدنظر شماست موافق است به شکلی که اصلا تقاضای تخفیف ندارد و با این کار شما را مشتاق فروش بی‌دردسر خودرویتان می‌کند.

بازار خودرو

از شما درخواست می‌کنند برای عقد قرارداد و قولنامه به نمایشگاهی که می‌شناسند بروید. حتی در این مرحله هم نمایشگاهدار خودرو را به دقت بررسی نمی‌کند و ادعا می‌کند که توافق بین دو طرف معامله را قبول دارد. در هنگام نوشتن قولنامه معایب خودرو را با سهل انگاری وارد قرارداد می‌کنند و آنها را کمتر از آنچه که هست نشان می‌دهند. برای مثال اگر خودروی شما بیش از یک لکه رنگ شدگی دارد در قولنامه فقط یک لکه رنگ ذکر می‌شود و شما ممکن است خوشحال شوید یا بی اهمیت از کنار آن بگذرید.

همچنین خریدار ادعا می‌کند که پول نقد برای همان روز آماده نیست، و باید پول را آماده کند به همین دلیل مبلغی را به عنوان بیعانه به شما می‌دهند تحویل باقیمانده پول را همزمان با سند زدن به روز بعد موکول و خودرو را به پارکینگ دو قبضه منتقل می‌کنند اما وقتی برای تحویل گرفتن پول و عقد قرارداد به محضر می‌روید با یک برگه کارشناسی دقیق رو به‌ رو می‌شوید که در آن ایرادات ریز و درشت خودرویتان ذکر شده است.

خریدار ادعا می‌کند شما کلاهبردارید و معایب خودرو را در قولنامه ذکر نکرده‌اید و  اظهارات شما در مورد اینکه خریدار و نمایشگاهدار خودرو را بررسی کرده‌اند، نمی‌تواند چیزی را عوض کند زیرا این کار از پیش برنامه‌ریزی شده است. همچنین به دلیل دو قبضه بودن پارکینگ، شما نمی‌توانید خودرو را از پارکینگ بگیرید.

پیشنهاد لغو قرارداد یا فروش زیر قیمت

از دیگر روش های کلاهبرداران خرید خودرو این است که پرداخت خسارت لغو قرارداد یا فروش خودرو زیر قیمت واقعی را پیشنهاد می دهند که هر دو این راه‌ها به سود آن ها است و به راحتی مبلغ قابل توجهی به عنوان خسارت به دست می‌آورند یا اینکه خودرویتان را با مبلغ بسیار پایین‌تر از شما می‌ خرند.

شگرد جدید 

 علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به شگرد جدید کلاهبرداران از فروشندگان خودرو خواسته است با کمی دقت مواظب شیوه آن ها باشند تا در دام افراد اخاذ و کلاهبردار قرار نگیرند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر کلاهبرداری با شگرد اخاذی از فروشندگان خودرو گزارش شده که در این شگرد تیمی دو یا سه نفره از کلاهبردان ابتدا با مراجعه به فروشنده یا فروشندگان خودرو اظهار می‌کند که حاضر است خودروی فروشنده را با قیمت بالاتر به یکی از اقوام خود بفروشد و در ازای آن،  مبلغ مازاد بر نظر فروشنده باید به وی تعلق گیرد.

ساوری به تشریح این نوع کلاهبرداری پرداخت و گفت:به طور مثال اگر خودرو توسط فروشنده ۳۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده، فرد خریدارنما ادعا می کند که حاضر است این خودرو را به قیمت ۳۱۰ میلیون تومان به فروش رسانده و در واقع مبلغ ۱۰ میلیون تومان باید به وی تعلق گیرد. پس از تراضی صوری اولیه نفرات دیگر گروه به عنوان خریدار وارد این نمایش کلاهبرداری و اخاذی شده و مبادرت به تنظیم مبایعه نامه ما بین خود کرده و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت در متن مبایعه نامه طرفین قید شده و مقرر می‌شود الباقی در هنگام تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی به فروشنده پرداخت شود.

وی افزود: پس از انعقاد مبایعه نامه، افراد با ترفندهای خاص فروشنده را متقاعد می کنند که خودروی مورد معامله در یک پارکینگ بی طرف و خارج از مراکز خرید و فروش خودرو متوقف و برای خودروی معامله شده قبض دو برگی پارکینگ صادر و سوئیچ نیز در اختیار نگهبان پارکینگ قرار داده شود و شرط خروج خودرو از پارکینگ منوط به تحویل هر دو قبض می شود. پس از توقف خودرو در پارکینگ،  نفر اول گروه با همراهی نفر دوم و سوم گروه مبلغ ۱۰ میلیون تومان اولیه پیش پرداخت را از فروشنده به عنوان شرط اولیه ما بین خود پس می‌گیرند.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها