کد خبر : 52219

رشد قیمت خودرو از کجا خط می گیرد؟

رشد قیمت خودرو از کجا خط می گیرد؟

قیمت خودرو روزهای آرامی را سپری نمی کند و این در حالیست که از اردیبهشت امسال سیاستگذار صنعت و بازار خودرو تصمیم گرفت با طراحی بسته ای از فروش های متنوع نقدینگی در حال حرکت به سمت بازار خودرو را جذب کند. اما این طرح های فروش تاکنون نتوانسته اند روی قیمت خودرو اثر محسوسی بگذارند.

به گزارش خودروتک، حال سوال این است که چرا این طرح های فروش به هدفی که برای آنها در نظر گرفته شده بود یعنی در مرحله اول رفع التهاب از بازار خودرو و در مرحله بعدی کاهش قیمت خودرو، نرسیدند.

این طرح ها که اولین آنها به مناسبت عید فطر ارائه شد در شرایطی مطرح شدند که خودروسازان عملا درگیر انبوهی از تعهدات معوق بودند و نمی توانستند برای باتوجه به واقعیت های تیراژشان وارد یک فروش فوق العاده بسیار قوی آن هم با موعد تحویل 90 روزه شوند. از سوی دیگر سیگنال هایی که از بازارهای موازی به خصوص بازار ارز و طلا می آمد حاکی از این بود که موجی از نقدینگی به راه افتاده است که بالاخره به بازار خودرو هم خواهد رسید. اتفاقی که رخ داد و اکنون شاهد تبدیل خودرو از یک کالای مصرفی حمل و نقل به یک کالای سرمایه ای هستیم.

نگاهی به صف چند میلیونی متقاضیان طرح های فروش حاکی از آن است که تولید خودرو کشور حتی در پررونق ترین سال ها نیز جوابگوی این تعداد تقاضا نمی بود. مواجهه با این حجم از تقاضای خودرو البته از واقعی نبودن قیمت خودرو در عرضه کارخانه و اختلاف زیاد آن با قیمت خودرو در بازار هم ناشی می شود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز در بخشی از گزارش خود در خصوص شکست بسته سیاستی وزارت صمت برای مهار بازار خودرو نوشت: 

در این زمینه کارشناسان و فعالان بازار معتقدند تاثیرپذیری بازار خودرو از متغیرهای کلان اقتصادی و تکانه‌های شدید این متغیرها اصلی‌ترین دلیل عقیم ماندن بسته سیاستی وزارت صمت بوده است. افزایش نرخ ارز و تورم به‌عنوان دو متغیر کلان و همچنین عدم تعادل میان عرضه و تقاضا سه ضلع مثلثی بودند که در مسیر سیاست‌گذار خودرویی برای ایجاد آرامش در بازار قرار داشت، به این ترتیب نرخ ارز تبدیل به قطب‌نمای قیمت در بازار خودرو شد. آنچه مشخص است از مدت‌ها پیش به واسطه نوسانات نرخ ارز، دارندگان خودرو پیش از عرضه محصولات خود به بازار، نرخ ارز را روی تابلوی صرافی‌ها رصد و سپس اقدام به اعلام قیمت می‌کردند.

از طرف دیگر روند صعودی نرخ تورم که خود از رشد نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد آیتم دیگری است که سبب صعودی شدن قیمت خودرو شده است. همچنین با توجه به شرایط کلان اقتصاد کشور و افت ارزش پول ملی بازار خودرو مورد توجه سرمایه‌های سرگردان قرار دارد. دارندگان این سرمایه‌ها با حضور در بازار خودرو به دنبال این هستند تا با تبدیل ریال به خودرو از افت ارزش سرمایه خود محافظت کنند.

 

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها