کد خبر : 51973

آینده قیمت خودرو با تغییر «قیمت گذار»

آینده قیمت خودرو با تغییر «قیمت گذار»

قیمت خودرو در تاکنون توسط شورای رقابت تعیین می شد و البته این مساله چندان مورد پسند خودروسازان نبوده است. تولیدکنندگان قیمت مصوب شورای رقابت را مطابق با واقعیت های هزینه تولید نمی دانند. در این میان البته تفاوت معنی دار قیمت خودرو در کارخانه و بازار هم خود موید این مساله است که این نحوه قیمت گذاری عملا نه دردی از بازار خودرو درمان کرده و نه نقدینگی کافی را به خودروسازان رسانده است.

به گزارش خودروتک، شورای رقابت که قبلا از چرخه تعیین قیمت خودرو کنار گذاشته شده بود امسال بار دیگر این مسئولیت را بر عهده گرفت. اما هفته گذشته کمیته خودرو تصویب که کرد که فعلا و تا مشخص شدن وضعیت طرح مجلس برای تحول صنعت و بازار خودرو، شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت از مصرف ‌کنندگان و تولید‌کنندگان این کار را انجام دهد.

تغییر مرجع قیمت گذاری خودرو چند سوال را به ذهن متبادر می کند که مهمترین آن آینده قیمت خودرو پس از این جا به جایی نهاد قیمت گذار است.

روزنامه دنیای اقتصاد در شماره امروز خود به این سوال پاسخ داده و نوشت: آیا قیمت خودروهای داخلی با ورود سازمان حمایت کاهش خواهد یافت؟ به‌نظر می‌رسد پاسخ منفی است، چه در مورد نرخ کارخانه‌ای خودروها و چه درباره قیمت‌های بازار.

ریشه پاسخ به این پرسش، در دلیل جایگزینی سازمان حمایت با شورای رقابت نهفته است. به‌نظر می‌رسد کمیته خودرو، سازمان حمایت را که زیرمجموعه وزارت صمت است، جایگزین شورای رقابت کرده تا فضا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها بازتر شود.

شورای رقابت اگرچه طی امسال هر سه ماه یکبار مجوز افزایش قیمت خودروها را صادر کرد، اما خودروسازان راضی نبودند و با توجه به رشد هزینه‌های تولید، افزایش قیمت بیشتری را طلب می‌کردند. از همین رو به‌نظر می‌رسد با واگذاری اختیار تعیین قیمت خودروهای داخلی به سازمان حمایت، درصد افزایش قیمت بیشتری در مقایسه با دوران مسوولیت شورای رقابت، در نظر گرفته شود.

به عبارت بهتر، احتمالا سازمان حمایت سختگیری کمتری در صدور مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی لحاظ می‌کند تا از این راه، نقدینگی خودروسازان و قطعه‌سازان بهبود یافته و از بحران مالی فاصله بگیرند. بنابراین تداوم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها با سرعتی بیش از گذشته، اتفاقی محتمل است که دامنه آن به بازار هم خواهد رسید.

تجربه نشان داده که معمولا هر آنچه به نرخ کارخانه‌ای خودروها اضافه شود، معادل آن یا حتی بیشتر، به قیمت بازار آنها نیز افزوده خواهد شد. همین دو ماه پیش که شورای رقابت قیمت کارخانه‌ای خودروها را افزایش داد، نرخ‌ها در بازار نیز بالا رفت، بنابراین تکرار این اتفاق در آینده و با وجود سازمان حمایت، بسیار محتمل است.

ارسال نظر
نظرات کاربران
بیشتر
دیگر رسانه ها